7 tips voor gezonde borsten

gezonde borsten


De borstkankermaand is voorbij, maar geef je borsten de rest van het jaar ook de nodige aandacht door ze goed te verzorgen. Hoe je dat optimaal doet, lees je hieronder!

Gezond gewicht

Houd je gewicht goed in de gaten. Zwaarlijvigheid kan de kans op ziekte verhogen en ook de kans van overleven verlagen, zo meldt Harold Freeman, opricht van een centrum voor kanker in New York.

Beweging

Probeer om ongeveer een uur per dag, vijf dagen per week te sporten. Regelmatig actief bewegen kan ziektes voorkomen door het immuunsysteem een boost te geven, obesitas te voorkomen en de hoeveelheden oestrogeen en insuline te verlagen.

Alcohol

Doe alcohol in de ban om gezonde borsten te krijgen. Onderzoek wijst uit dat twee drankjes per dag de kans op borstkanker al met 21 procent kan verhogen! Vervang wijn voor verse druiven, bijvoorbeeld. Deze vruchten vermindert oestrogeen in je lijf, dus kan de kans op kanker verlagen.

Groenten

Een vetarm dieet kan het risico dat je borstkanker krijgt, sterk verlagen. Nóg beter is een voedingspatroon met veel groenten, zoals broccoli en boerenkool (het liefst rauw).  Deze bevatten namelijk sulforafaan, een anti-oxidant die voorkomt dat kwaadaardige cellen zich vermenigvuldigen.

Familiegeschiedenis

In 16 procent van de gevallen, is er een familiegeschiedenis met borstkanker. Met een eerstegraads familielid die borstkanker heeft gehad, is de kans dat jij het krijgt dubbel zo groot. Bij twee personen, is de kans vijf keer groter! Het is dus verstandig om onderzoek te doen naar de ziekte binnen de familie.

Onderzoek

Vanaf 40 jaar zouden vrouwen ten minste elk jaar hun borsten laten onderzoeken door een dokter. Vrouwen met borstkanker in de familie zouden zich tien jaar voor de diagnose van het familielid moeten laten checken.

Bron: Women’s Health