Andere fijne plekjes, om te verwennen.

geroosterde venkel

Ontspannen voeten

Je voetzolen zitten vol drukpunten die connecties hebben met organen en andere delen van je lichaam. Vandaar dat er ook weinig lekkerder is dan een ontspannende voetmassage! Afvalstoffen worden afgevoerd en stress verdwijnt. Je kunt het bij jezelf doen, maar het werkt natuurlijk stukken beter als je lief je onderdanen onder handen neemt.

Een paar basistechnieken:

Olie
Masseren gaat het best als je handen goed kunnen glijden, dus begin met massageolie! Verwarm dit met je handen en strijk heen en weer over de voeten.

Enkels
Maak kleine cirkeltjes rond de enkels, zowel aan de linker- als aan de rechterkant van de voet.

Wreef
Maak met je vingertoppen kleine cirkeltjes over de wreef, naar de tenen toe. Laat je handen vervolgens over de voet naar boven glijden en begin weer opnieuw.

Voetzolen
Wrijf met je handpalm van de tenen naar de hiel. Een beetje druk uitoefenen mag!

Tenen
Pak om de beurt een teen vast tussen duim en wijsvinger en glijd een paar keer op en neer. Als je alle tenen hebt gehad glijd je met een vinger langzaam tussen de tenen door.

Van been tot teen
Wrijf met platte handen van boven naar beneden over de voet. Daarna doe je het opnieuw, maar nu heel licht met je vingertoppen en streel de voet met korte en vervolgens lange bewegingen.

Als je klaar bent, herhaal je alles met de andere voet.

Zonder kopzorgen

Strelingen over je gezicht over je gezicht en hoofd werken heerlijk rustgevend. 

Een paar tips:

Hoofd 
Je masseert iemands hoofd het best door te doen alsof je het haar insmeert met shampoo. Zorg wel dat je het met je vingertoppen doet en begin zachtjes. Daarna doe je het wat steviger. Let wel op dat je lief zijn of haar kaak los heeft hangen. Vanaf het kuiltje in de nek maak je vervolgens lichte draaiende bewegingen langs de schedelrand.

Gezicht 
Het is lekker als je begint door met je vlakke handen van het voorhoofd naar de slapen te strijken. Let er weer op dat je lief zijn of haar kaak los heeft hangen. Daarna ‘kneed’ je de wenkbrauwen van binnen naar buiten met je duim en middelvinger.  Leg vervolgens je vingers even zachtjes op de ogen. Spanning wrijf je weg door met je middelvinger langs de boven- en onderkant van de oogkassen te gaan. Ga daarna met je middelvingers in zachte, kleine draaibewegingen langs beide kanten van de neus naar beneden en wrijf met je vlakke handen over de wangen. Je begint onderaan bij de kin en gaat rustig omhoog.

Mag het wel wat opwindender? Wissel strelen dan af met kleine zoentjes en neem ook de nek en oorlelletjes mee!