Lessen tussen de lakens: Je ademhaling is véél belangrijker dan je denkt

lessen-tussen-de-lakens-ademhaling

In het heetst van de strijd is je ademhaling het laatste waar je mee bezig bent. Maar volgens experts begint écht goede seks precies daarmee.

O, zit dat zo

Hoe dat precies in z’n werk gaat? Door je te focussen op je ademhaling en dieper adem te halen, krijg je meer zuurstof binnen. Dat zorgt voor meer bloedtoevoer, waardoor je clitoris extra gevoelig wordt. Ook krijgt je libido een boost door de stikstofmonoxide die vrijkomt. Maar dat is niet het enige. Een vluchtige ademhaling wordt door het lichaam gelinkt aan stress, waardoor we ons lichaam automatisch aanspannen.

Uit onderzoek blijkt dat een grote hoeveelheid van stresshormoon cortisol ervoor kan zorgen dat klaarkomen niet lukt. Diep ademhalen, helpt je te ontspannen en linkt je lichaam aan rust. En hoe relaxter jij bent, hoe groter de kans op een orgasme.

Sterk punt

Wanneer je heel diep ademhaalt, voel je dit in de spieren tussen je stuitje en schaambeen. Dit zijn je bekkenbodemspieren en die hebben niet voor niks de bijnaam sekspieren gekregen. Je spant ze namelijk ook aan wanneer je klaarkomt en hoe sterker je sekspieren zijn, hoe intenser je orgasmes.

Maar dat niet alleen, het trainen van je bekkenbodemspieren, maakt je vagina ook elastischer, je wordt er makkelijker vochtig van én je libido krijgt een boost.

Tip: ga voor wat extra krachttraining door af en toe te doen alsof je je plas ophoudt, dit doe je ook met je bekkenbodemspieren. Span deze spieren ongeveer vijf seconden aan, wacht drie seconden en span ze nog een keer vijf seconden aan.

De diepte in

Zodra het moment suprême in zicht is, spannen al je spieren aan en hou je al tenenkrommend en benenschokkend je adem in tot je over de finishlijn gaat.
Ben jij er ook zo een? Je bent zeker niet de enige, maar volgens seks-experts ga je het echte plezier juist uit de weg als je je adem inhoudt. Dieper ademhalen zou er namelijk niet alleen voor zorgen dat je orgasmes heftiger én langer zijn, maar ook dat je je extra verbonden voelt met je partner.

Lees ook
Lessen tussen de lakens: De nieuwe sekstrend is sex-positive

De kunst van het klaarkomen

Er zijn verschillende ademhalingstechnieken met zeer aangename voordelen. Zo is het goed om te beginnen met door je neus in- en uitademen, in plaats van door je mond. Dit zorgt ervoor dat je meer zuurstof binnenkrijgt.
Seksuoloog Jessica O’Reilly adviseert om te variëren met de hoeveelheid lucht die je telkens in- en uitademt, om zo te kijken in hoeverre dit effect heeft op de sensatie en je seksueel genot.
Hoe je begint? Wanneer je voelt dat je orgasme nadert, focus je je op je adem-haling en adem je diep in, helemaal tot in je vagina. Volgens experts weet je hierna pas écht wat een orgasme is…

VIVA nieuwsbrief

Iedere week de leukste nieuwsbrief van Nederland in je mailbox?

Tekst Samantha Lakker | Foto GettyImages