Beginnen met hardlopen: zó doe je dat

Beginnen met hardlopen

Premier Rutte riep er zelfs toe op tijdens zijn speech: hardlopen. Waar de een zich als een jonge hinde over de hei begeeft tijdens een hardloopsessie, is de ander na tien meter al aan het hijgen als een paard. Maar wil je een beetje fit blijven tijdens deze lockdown, dan is hardlopen natuurlijk een fijne coronaproof manier van bewegen. Nog geen pro? Geen zorgen! Zó begin je met hardlopen. 

Vanmorgen half 8 ging ik ervoor, samen met een vriendin. Hardlopen. Normaal bootcampen we samen, maar dat kan nu niet, dus aan de hardloop. Ik beken het meteen: eigenlijk heb ik er een behoorlijke hekel aan. Vooral omdat ik het niet zo goed kan. Het rennen an sich kan ik wel, maar ik houd het niet lang vol. Een conditieding, dus. Opbouwen dan maar. Maar hoe doe je dat nou een beetje handig en hoe houd je het leuk voor jezelf? Ik vroeg het aan Linda Bijl, hardloopfanaat en eigenaar FEM in beweging.

  • Outfit on point
    ‘Geen ervaring? Begin dan bij de basis. Veel mensen onderschatten het belang van goede hardloopschoenen en dan gaan ze op sneakers rennen. Dat is echt slecht voor je lijf, sneakers zijn daar gewoon niet voor bedoeld. Dus het eerste advies: als je serieus wilt rennen, koop goede schoenen. En hardloopschoenen zijn tegenwoordig zo leuk; als je na twee keer je hardloopschoenen aan de wilgen wil hangen, kun je ze ook overdag aan. Dan de kleding: ga voor een running thight. Ik zie wel eens mensen in joggingsbroeken, maar dan zweet je teveel, dat is gewoon niet prettig. Als je outfit geschikt is, dan ga je gewoon lekkerder je deur uit.’
  • Houvast
    ‘Dan: zoek houvast. Vind een schemaatje om mee beginnen, die kun je overal vinden. Ook fijn: een running app, bijvoorbeeld ‘Start 2 run met Evy’. Vind je die Belgische stem mwah? Dan heb je ook een app van Renate Wennemars (Running Coach).  Zo’n app werkt lekker, zeker als je net gaat beginnen met hardlopen. Je hoeft het dan niet zelf te bedenken en kunt gewoon naar iemand luisteren.’
  • Ook belangrijk: luister goed naar je lichaam
    ‘Alle schema’s zijn algemeen opgezet, maar niet op jou persoonlijk gericht. Als jij een keer een week hebt waarin je lichaam moe voelt, sla dan gewoon over, ga wandelen of doe wat stretchoefeningen. Maar zet niet ‘gewoon’ door. Daar krijgen zoveel beginnende hardlopers blessures van. Als je knie zeurt, ga je wandelen en dan zeg je ‘volgende keer beter’. Hardlopen is niet één stijgende lijn. Je gaat niet iedere week sneller kunnen rennen of merken dat het beter gaat. Je kunt je ook twee weken een zak aardappelen voelen, dat hoort erbij. Je lichaam is niet altijd alleen maar in opbouw.’
  • Houd het leuk
    ‘Mensen die beginnen met hardlopen hoor ik vaak zeggen: ‘ik wil heel graag een X aantal minuten rennen zonder te wandelen’. Maar dan denk ik, waarom? Ik wandel heel vaak als ik daar behoefte aan heb. Maakt me niets uit. Houd het leuk! Voor wie doe je het? Voor jezelf. Het gaat erom dat je lekker een rondje buiten bent geweest en als je tussendoor even wilt wandelen omdat het goed voelt, doe het. Wees vooral niet te streng voor jezelf. Er komt vanzelf een moment waarop je denkt: he, ik kan langer achter elkaar rennen. En als het niet gaat, gewoon aan toegeven en accepteren.’
  • Loop niet altijd hetzelfde rondje
    ‘Ik snap waarom mensen dit doen, progressie is dan makkelijker bij te houden, maar het is zó saai voor je lijf en je brein. Om jezelf een beetje uit te dagen, werkt het lekkerder om een nieuw rondje te pakken. Dan zie je ook weer andere dingen.Pak desnoods eerst de fiets en ga je naar de hei als je niet vanuit huis al meteen de natuur in kan rennen. Als je kunt kiezen: ga dan sowieso voor natuur! Het is bewezen dat dit helpt stress te verminderen en persoonlijk vind ik het ook gewoon fijner dan door de straat rennen.’

 

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door FEM In beweging (@linda.bijl)

Opbouw

We willen natuurlijk allemaal zo snel mogelijk zo ver mogelijk, ook m’n hardloopvriendin en ik. Dus ik checkte even, wanneer kunnen wij nou wat langer rennen? Helaas. ‘Over die opbouw kun je niets zeggen. Dat is per persoon zo verschillend. Het meest belangrijke is dus: luister naar je lijf en kijk wat je kan. Het is wel heel beroerd en oneerlijk soms, want de een heeft natuurlijke aanleg en bij de ander duurt het langer. De ene begint net met hardlopen en loopt binnen drie maanden fluitend vijf km en de ander doet er een jaar over.’ Volgend jaar Kerstmis ren ik vijf kilometer, beloofd.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de VIVA-nieuwsbrief 

Beeld: iStock
Selien (27) woont in Kortenhoef, een klein dorpje nabij 't Gooi, met haar vriend en hun Roemeense hond Bimmer. Verwondert zich dagelijks over duizend en één dingen, valt regelmatig over haar eigen voeten en beoefent (zonder enig sportief talent) alle mogelijke sporten om in shape te blijven, maar laat chocola nooit staan. Voor freelance avonturen volg je haar via Instagram op @selienkoster