Hoofdpijn na het sporten? Dit is de reden en dit kun je doen

Hoofdpijn na sporten

Volg je met je goede gedrag een sportlesje, word je de volgende dag bedankt met (naast spierpijn) flinke hoofdpijn. Herkenbaar? Hierdoor komt het en dít kun je eraan doen. 

Heb je je met pijn en moeite naar je bootcampklasje gesleept (want; koud, donker en zin om op de bank te liggen met een zak chocoladepepernoten), krijg je na de training ook nog eens vreselijke hoofdpijn. Hoofdpijn na het sporten valt onder inspanningshoofdpijn. Je kunt het ook krijgen als je te lang naar je computerscherm hebt zitten turen of als je veel tanden knarst.

Bloedstollend

Volgens sportarts Steven Meyer komt dit soort hoofdpijn vaker voor bij zware inspanning dan bij lichte, zo vertelt hij aan Runnersworld. Hij legt uit dat er bij inspanning in sommige plaatsen van je lichaam een samentrekking van de bloedvaten plaatsvindt, waardoor er minder bloed naar dat deel van het lichaam gaat. De hoofdpijn kan dus te maken hebben met de bloedtoevoer en afvoer.

Vochttekort

Maar, de hoofdpijn kan ook te maken hebben met vochttekort. Als je lichaam meer vocht verliest dan dat er binnenkomt, neemt je bloedvolume af. Daardoor vermindert de hoeveelheid bloed die naar je hersenen stroomt, met als gevolg dat er minder zuurstof voor de hersenen is. Dit kan ook voor hoofdpijn zorgen.

Wat te doen?

  • Drink!
    Logisch, maar belangrijk: zorg dat je genoeg drinkt. Niet alleen tijdens het sporten, maar vooral ook daarvoor. Op de website van Runnersworld wordt een plastest aangeraden. Als je urine lichtgeel is, ben je good to go. Is het donkergeel? Dan kan dat duiden op vochttekort. Drink dan niet ineens twee liter water achter elkaar, maar verspreid je vochtinname over de dag.
  • Veranderen van sport
    Heb je altijd hoofdpijn na het sporten? Dan kan het zijn dat het tijd is een andere sport te zoeken. Het schijnt dat mensen bij een training met schokbewegingen, zoals hardlopen, sneller hoofdpijn krijgen dan bij bijvoorbeeld wielrennen.
  • Tandje minder, graag
    Ga je altijd voluit tijdens je training? Doe je altijd nog één burpee als je eigenlijk niet meer kan? Dan is het wijsheid om die te skippen. Sporten in een lagere versnelling, dus.
  • Dextro energie 
    Als je bloedsuikerspiegel laag is, is er minder zuurstof beschikbaar voor je hersenen. Zorg er dus voor dat je voldoende suiker binnenkrijgt. Doe je een duurloop? Neem dan om de twintig minuten een gel, reep of sportdrankje met elektrolyten. Dit zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel omhoog gaat. Geen duurloop, maar toch altijd hoofdpijn? Probeer eens een dextro tijdens je training.
  • Loophouding
    Voor hardlopers (of bootcampers) kan de manier van lopen voor hoofdpijn zorgen. Loop je te verkrampt en zorgt dat voor veel spanning in de nek en schouders? Dan kan het zijn dat je hoofdpijn daarvandaan komt. Op de website van Runnersworld wordt foamrollen of regelmatig een massage aangeraden om de spanning te helpen verminderen.
  • Ademhaling
    Aangezien ademhaling een belangrijke factor is om voldoende zuurstof binnen te krijgen, kan ademhaling ook de reden zijn dat je hoofdpijn krijgt. Let daarom goed op dat je blijft in- en uitademen tijdens het sporten en dat je niet je adem ‘vastzet’. Je kunt ook je sportinstructeur vragen om hier extra op te letten.

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de VIVA-nieuwsbrief

Bron: Runnersworld, Sportzorg, Benuapotheek
Selien (27) woont in Kortenhoef, een klein dorpje nabij 't Gooi, met haar vriend en hun Roemeense hond Bimmer. Verwondert zich dagelijks over duizend en één dingen, valt regelmatig over haar eigen voeten en beoefent (zonder enig sportief talent) alle mogelijke sporten om in shape te blijven, maar laat chocola nooit staan. Voor freelance avonturen volg je haar via Instagram op @selienkoster