Pre watte? Dit moet je weten voordat je pre-workout gebruikt

pre-workout

Misschien heb je het op Tiktok aka Fittok al voorbij zien komen: mannen en vrouwen die vóór het sporten een schepje (scoopie) droge poeder naar binnen mikken (guilty). Het poedertje genaamd pre-workout zou een boost geven voordat je gaat trainen. Maar wat is het eigenlijk? 

Lees ook: Thuis fit bijven: 5x de beste thuis workouts van YouTube

Behalve op Tiktok, komt het geregeld voorbij op Instagram en YouTube. Pre-workout is helemaal hot en happening als je nét dat stapje verder wilt gaan tijdens je training. Klinkt bijna magisch, I agree. Maar voordat je er überhaupt aan begint, is het wel handig om de voor- en nadelen te noteren. Disclaimer: lees je goed in voordat je pre-workout gebruikt en raadpleeg altijd een arts als je vragen hebt. En bij twijfel? Niet doen!

5 kopjes espresso

Volgens wetenschappelijk beleidsmedewerker Olivier de Hon van de Dopingautoriteit zit er vooral cafeïne in pre-workout. Zo vertelt hij aan Women’s Health. ,Plus theanine, dat een verwante stof is. De dosis cafeïne staat ongeveer gelijk aan de hoeveelheid cafeïne in 5 kopjes espresso. Daar word je dus inderdaad wel wakker van. De Hon noemt cafeïne ‘onschuldig’ en de bijwerkingen ‘mild’. De bijwerkingen: lastiger slapen als je het ’s avonds neemt en soms hartkloppingen. Bij een lage dosis helpt cafeïne om je beter te kunnen concentreren en te focussen. Bij een hoge dosis zorgt het juist voor trillen en afname van je concentratie.

Kracht, verbranding en herstel

Behalve cafeïne bevat ‘een goede pre-workout’ volgens Fitshop: creatine (lichaamseigen stof die bijdraagt aan kracht), taurine (verbranding), BCAA (herstel), arginine (celding, wondgenezing en vrijkomen van hormonen) Beta Alanine (stelt verzuring van spieren uit). De rest van de pre-workout poeder wordt vaak aangevuld met magnesium en vitamines. Let op! Houd altijd rekening met allergieën. Een pre-workout geeft meestal een tintelend gevoel, maar een blijvend jeukend gevoel is niet de bedoeling.

Verboden stoffen

Jeroen van der Mark trainer, coach en schrijver op Fit.nl raad pre-workout af. De belangrijkste reden: het bevat rommel of gevaarlijke chemicaliën. Wil je het toch gebruiken? Let dan op of jouw pre-workout het NZVT-keurmerk(Nederlandse Zekerheidssysteem Voedingssupplementen Topsport) heeft. Deze supplementen zijn negatief getest op meer dan twintig doping-stoffen waarvan bekend is dat ze af en toe kunnen voorkomen in voedingssupplementen.

Gevaarlijke en verboden stoffen zijn volgens Supplementguide: DMAA (dimethylamylamine). Aan dit middel kleven een hoop risico’s zoals onder andere hartritmestoornissen, stemmingswisselingen maag- en darmaandoeningen. Andere middelen zijn: Yohimbine, Synephrine, Ephedra/Ephedrine, Sibutramine. 

VIVA nieuwsbrief

Iedere week de leukste nieuwsbrief van Nederland in je mailbox?

Bron: Olivier de Hon, Fitshop, Jeroen van der Mark, Supplementguide | Beeld: Thinkstock
Viva's Naomi (28) droomde ooit van een glansrijke carrière als actrice, maar heeft uiteindelijk gekozen voor journalistiek. In haar vrije tijd staat ze graag haar vrouwtje in de sportschool. Is een te grote dierenvriend (bus gemist omdat ze een kat aaide) en heeft een zwak voor roze koeken. En dan vooral in combinatie met Netflix en haar beste vriendinnen.