10 manieren om een paar kilootjes kwijt te raken tijdens de feestdagen

Het lijkt onmogelijk: afvallen tijdens de feestdagen. De meergangendiners en alcoholische dranken vliegen je om de oren. Onze collega’s van Libelle spraken met diëtist en voedingsdeskundige Wendy Walrabenstein, die 10 tips geeft hoe je tóch een paar kilootjes kwijt kan raken tijdens de decembermaand.

  1. Maak een plan
    Als je een gezellige feestavond hebt met een buffet, bedenk dan goed wat je op je bord legt. Kies alleen wat je het allerlekkerst vindt en neem van die gerechten een klein beetje. Door niet gedachteloos je bord te vullen, vermijd je onnodig extra calorieën. ‘Een plan is altijd goed en de basis voor het verbeteren van je eetgewoonten,’ zegt Wendy. ‘De feestdagen zijn een prima gelegenheid voor ‘training’. Genieten mag (moet zelfs), maar wel bewust en van eten dat ook écht lekker is.’
  2. Eet kleine porties
    Het lijkt een inkoppertje (en dat is het ook), maar we noemen ’m toch. Eet alles wat je wilt, maar met mate. Ook als je maar een klein stukje taart of een handjevol chips eet, dan heb je nog steeds een bevredigd gevoel. We weten dat het moeilijk is… Maar stay strong!
  3. Gebruik kleine borden
    Je krijgt maar liefst dertig procent minder calorieën binnen als je die heerlijke gerechten op een klein bord serveert. Dat meldt het Journal of the Association for Consumer Research naar aanleiding van een onderzoek uit 2016. ‘Dit klopt! Echter, tijdens de feestdagen zijn het juist de vele, kleine, energierijke hapjes die aanzetten’, zegt Wendy.
  4. Beweeg
    Tijdens de feestdagen ga je niet naar de sportschool, maar dat wil niet zeggen dat je niet voldoende kunt bewegen. Wendy: ‘Ga een potje voetballen met je kinderen of maak een stevige wandeling in het bos. Dat is lekker, leuk en gezond!’
  5. Drink water
    Drink een glas water voordat je aan tafel gaat. Als je lichaam voldoende vocht heeft, heb je minder last van een trekgevoel en eet je minder. ‘Een algemeen advies voor mensen die de neiging hebben te overeten is inderdaad: vul de maag met water, ga daarna pas eten.’
  6. Goed kauwen
    Uit een onderzoek zou blijken dat als je veertig keer kauwt in plaats van vijftien keer, dat je twaalf procent minder calorieën binnenkrijgt. Wendy: ‘Heb je het weleens geteld? Veertig keer is echt heel veel!’ Hoe dan ook: als je rustiger eet en langer kauwt, geniet je meer en je wordt er nog zen van ook. En dat willen we.
  7. Ga niet met trek naar een feestje
    Sommige vrouwen slaan ontbijt en lunch over, om zo die calorieën op te sparen voor het diner. Dat is geen goed plan. Tegen de tijd dat het feest begint, heb je zo’n trek dat je alles in je mond stopt wat je tegenkomt. Je maakt betere eetkeuzes als je geen knorrende maag hebt. ‘Dit advies geldt ook voor boodschappen doen. Voor de feestdagen liggen er veel lekkere dingen in de supermarkt. De verleiding is groot, dus zorg dat je niet met trek naar de winkel gaat’, legt Wendy uit
  8. Schep maar eem keer op
    Hoe lekker je een gerecht ook vindt, schep niet voor een tweede keer op. Heb je nog wat over van je favoriete toetje? Bewaar het dan voor de volgende dag. Dan verdeel je de calorieën en je geniet er langer van. ‘En wacht twintig minuten tussen de gangen door. Het duurt een poosje voordat de maag signaleert aan onze hersenen dat wij vol zitten.
  9. Vervang alcohol door bruisend water
    Heerlijk natuurlijk, een glas wijn of een feestelijke gin-tonic. Maar je schrikt je een hoedje als je weet hoeveel calorieën je daarmee naar binnen klokt. Wissel daarom af en toe af met een glas bruisend water. Schijfje limoen en een lintje komkommer erin en je hebt toch een gezellig drankje zonder het spijtgevoel de volgende dag. Wendy: ‘Alcohol is een bedreiging, zeker tijdens de feestdagen. Je lever heeft zo’n anderhalf uur nodig om een glas te verwerken.’ Wait, what?! 
  10. Geniet!
    Ook al lijkt het soms wel zo, feestdagen draaien niet alleen om eten. Geniet vooral van de tijd die je doorbrengt met je gezin, familie en vrienden. ‘En genieten hoeft echt niet alleen met ongezonde voeding of vette, suikerrijke producten. In mijn praktijk adviseer ik mensen tijdens vakanties en feestdagen lekker en niet te ongezond te eten, zodat ze in ieder geval niet aankomen. We spreken namelijk vaak van afvallen of aankomen, maar het hogere doel is natuurlijk een gezond, stabiel gewicht!’ zegt Wendy.

Wil je niets meer missen van VIVA? Neem een abonnement. Profiteer nú van onze speciale aanbieding: 10 nummers voor slechts €10.

Bron Libelle | Beeld iStock