10 manieren om rimpels te voorkomen

rimpels

Nee, je hoeft niet meteen aan de botox als je rimpels ontdekt. Met deze tien tips ga je op een natuurlijke manier je rimpels te lijf!

  1. Blijf uit de zonRecent onderzoek bewijst weer: tachtig procent van het zichtbare verouderen, komt door de zon. Door de UV-stralen neemt de elasticiteit van je huid aanzienlijk af, en krijgen rimpels vrij spel. Vooral bij vrouwen boven de vijftig neemt de huidveroudering in de zon aanzienlijk toe. Houd je wel van de zon, zorg dan dat je je gezicht goed insmeert met een hoge factor, draag een pet, óf een pony die je voorhoofd bedekt.
  2. Rook niet – Iemand van veertig die rookt, heeft evenveel rimpels als iemand van zestig, die niet rookt. Roken breekt namelijk collageen af, een belangrijk eiwit van de huid. Daarnaast vernauwen de kleine bloedvaatjes, waardoor de bloedtoevoer naar de huid minder wordt.
  3. Zorg voor voldoende slaap – Uit Zweeds onderzoek blijkt dat wanneer je slecht slaapt, er significant meer kan is op rimpels en fijne lijntjes. Tijdens je slaap herstelt je huid, van bijvoorbeeld het zonnebaden. Als dit voortijdig wordt gestopt, wordt de huid slapper, en krijg je eerder rimpels.
  4. Eet vis! – Zalm en tonijn zit vol proteïne, wat een belangrijke bouwsteen voor je huid is. Blauwe bessen, rode paprika en tomaten zijn ook echte rimpel-killers.
  5. Drink voldoende water – Drink anderhalve liter water per dag, zodat je huid niet uitdroogt, en rimpels dus minder kans krijgen. Het beste kun je mineraalwater drinken, omdat hier goede bestanddelen voor je huid in zitten.
  6. Verwijder je make-up elke dag – Als je gaat slapen met je make-up op je gezicht, vraag je hiermee eigenlijk om rimpels. Want zo krijgen de stoffen van de make-up de tijd om in je poriën te dringen, en het collageen en elastine in je huid af te breken. Dus maak elke avond je huid schoon, en doe een crème op je gezicht.
  7. Frons niet – Als je gezicht regelmatig dezelfde beweging maakt, zorgt dit ervoor dat er een lijntje ontstaat, waarop geheid een rimpel volgt. Dat geldt voor de fronsrimpel in je voorhoofd, maar ook voor bijvoorbeeld de eeuwige kauwgomkauwers: plastische chirurgen zien precies aan de lijntjes om de mond, of iemand vaak kauwgom kauwt of niet.
  8. Slaap op je rug – Als je elke nacht op je buik op je rechterwang slaapt, rimpelt je huid daar op, wat op een gegeven moment een vouw in je gezicht veroorzaakt. Ook je kussen of je lakens in je bed kunnen rimpels veroorzaken. Leer jezelf aan om op je rug te slapen, en slaap bij voorkeur op satijnen kussens. Die voorkomen dat je huid rimpelt.
  9. Mijd deze dranken – Alcohol en cafeïnehoudende dranken zoals koffie, thee en cola zorgen ervoor dat je huid dehydrateert, wat rimpels in de hand werkt. Daarnaast zitten in alcohol vaak veel suikers, en suiker staat erom bekend de belangrijke voedingsstoffen van je huid af te breken. Wil je tóch drinken, drink dan met mate en veel water tussendoor.
  10. No stress! – Door stress gaat je lichaam in een overlevingsstand staan, waardoor zaken zoals je huid geen prioriteit krijgen. Probeer niet te veel hooi op je vork te nemen, en zorg voor voldoende ontspanning.

Bronnen: Daily Mail, Jellinek, Natural Health Mag, New Healthguide, Dr. Jetske Ultee.
Beeld: iStock