6 vragen over Ello, het nieuwe Facebook?

Ello

Het gonst in internetland: de nieuwe netwerksite Ello zou Facebook van zijn troon stoten. Maar wat is dit fenomeen precies? Wij vragen het internetexpert Boris Veldhuijzen van Zanten.

1. Qué?
Ello is een netwerksite dat in maart is opgericht. Het is een ander soort versie van Facebook, met een strakkere vormgeving. Onlangs maakte Facebook bekend dat je niet meer met een nickname op Facebook mag staan, maar alléén met je eigen naam. Dat maakte veel travestieten boos, waardoor er meer media-aandacht voor Ello lijkt te zijn. Want hier mag je zelf bepalen hoe je heet. Hoe dan ook is er een buzz ontstaan, omdat het vrij nieuw is. En nu zijn er nog veel gebruikersnamen ongebruikt. Toen ik me aanmeldde, was de naam ‘Boris’ al bezet.’

2. Is Ello ook beter dan Facebook?
‘Het grote verschil is dat ze in tegenstelling tot Facebook beweren geen advertenties te verkopen op je profiel. Facebook probeert zoveel mogelijk informatie over je te krijgen, om de advertenties er zo goed mogelijk op af te stemmen. Dit stuit veel gebruikers al een tijdje tegen de borst. Zij kunnen in Ello een alternatief vinden.’

3. Gaat Ello het redden zonder advertentie-inkomsten?
‘Tja, da’s de vraag. Momenteel draait de site op vrijwilligers, en ze kondigen aan gebruikers in de toekomst te laten betalen voor speciale features. Een beetje zoals bij Hyves: daar kon je voor een kleine vergoeding gold member worden. Op zich zijn er vast wel mensen die hiervoor willen betalen. Maar ook heel veel mensen niet, dus het is de vraag of ze stand kunnen houden. Op zich lukt het Wikipedia wel, die draait ook alleen op vrijwilligers. Maar ook voor hen is het vaak moeilijk om het hoofd boven water te houden puur op donaties.’

4. Hoe kun je lid worden van Ello?
‘Dat was in het begin vrij moeilijk, net als de beginfase van Facebook, waar je voorheen alleen bij kon als je studeerde. Je kunt alleen lid worden van Ello als je hiervoor door iemand anders wordt uitgenodigd. Als je eenmaal lid bent, kun je zelf maximaal tien anderen uitnodigen om ook lid te worden. In het begin was de site nog klein, maar hoe meer mensen erbij komen, des te minder exclusief het allemaal is. Mensen die uitnodigingen via eBay proberen te verkopen, zullen hier ook niet meer zo succesvol in zijn.’

5. Ello ziet er wel een beetje ingewikkeld uit…
‘Het design is inderdaad heel anders dan bij Facebook, dat veel gebruiksvriendelijker is. Eigenlijk kun je die twee vergelijken met twee waterkokers: de een is simpel en makkelijk te gebruiken, en koop je gewoon bij de Blokker. De ander is design, ziet er mooi uit, maar het is niet meteen duidelijk hoe hij werkt. Maar dat maakt hem ook meteen interessanter en wekt nieuwsgierigheid. Dat geldt ook voor Ello. Momenteel komen hier ook vooral hipsters en early adapters op af.’

6. Denk je dat dit Facebook gaat verslaan?
‘Nee. Het is een leuk experiment, maar ik denk niet dat het groter wordt dan Facebook. Het moet nog blijken of ze zonder advertentie-inkomsten overeind blijven, en omdat minder toegankelijk is, zullen zich waarschijnlijk minder mensen aansluiten. En dat is natuurlijk juist de kracht van een netwerksite: hoe meer vrienden je er vindt, des te eerder je er ook bij wilt zijn.’

Boris Veldhuijzen van Zanten is oprichter en CEO van http://TheNextWeb.com. Zie @Boris op Twitter en klik hier voor zijn Ello account.

Lees ook:

Foto: Paul J. Richards (ANP)