Anna Nooshin: ‘Alles in het leven kan beter’

anna nooshin

Van vluchteling tot YouTube-hit, bestsellerauteur, Instagram-babe, ‘RTL boulevard’-lifestyledeskundige, presentatrice en ontwerpster van een lingerielijn: Anna Nooshin (29) bedenkt wat ze wil en dan lukt het, meestal.

Interview: Fleur Baxmeier | Foto’s: Rachel Schraven

“Ik ben snel geërgerd en ongeduldig,” geeft Anna zonder schroom toe als na een halfuurtje haar imperfecties aan bod komen. “Dat weet ik van mezelf en ik doe mijn best om het af en toe te verbloemen, maar ik heb het ook van mezelf geaccepteerd. Het is wie ik ben. Kijk, ik vind het niet leuk als jij hier wegloopt en denkt: wat een kutwijf, ze is echt lastig. Maar ik wil mezelf niet hoeven veranderen. Ik blijf respectvol naar andere mensen, maar zij moeten ook respect voor mij tonen. Is dat niet het geval, dan komt de rebel in mij naar boven.”

Jouw levensmotto is: doe méér, dan bereik je alles wat je wilt.

“Ja, daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken. Ik maak voor mezelf elk jaar een lijst 
met doelen. Serieus álles wat ik vorig jaar heb opgeschreven is uitgekomen: van een lingerielijn en samenwerkingen met bepaalde merken tot een RTL5-programma waar ik verder nog niks over mag zeggen. Als ik een religie zou hebben, dan zou het de kracht van positieve energie en visualisering zijn. Vroeger werd ik vaak geïrriteerd van mensen die steeds een ander excuus hebben waarom bij hen nooit iets lukt. Sinds kort heb ik een nieuwe zin geïntroduceerd in mijn 
leven: ‘Dat moet jij weten.’ Omdat het niet aan mij is om iemand anders te veroordelen.”

Andersom zijn er genoeg mensen die een mening over jou, je vlogs, je Instagram-posts, je boeken en je optredens bij ‘RTL boulevard’ hebben. Wat vind je daarvan?

Na een stilte: “Er is best veel kritiek. Ik moet mezelf aanleren om dat niet meer te lezen. Het ergste is als ze mijn familie of vrienden erbij 
betrekken. Laatst schreef iemand: ‘Lekker joh, dat je je pasgeboren neefje zo veel op Instagram laat zien. Zal je zus leuk vinden.’ Terwijl mijn
 zus naast me zat toen ik die foto van mijn neefje postte. Op zulke momenten krijg ik een waas voor m’n ogen. Dan zou ik het liefst mijn computer tegen de muur smijten. Maar als mensen opmerkingen maken over mijn uiterlijk of kleding, dan kan ik daar alleen maar om lachen. Hoe minder mensen het mooi vinden wat ik draag, hoe meer ik op de goede weg zit.”

Ongetwijfeld zal ‘On life’ net zo’n bestseller worden als ‘On top’. Neem je weleens bewust de tijd om stil te staan bij de successen die
je boekt?

“Nee. Dat er 70.000 mensen naar mijn vlogs kijken of weet ik hoeveel mensen mijn boeken lezen, zijn voor mij abstracte getallen. Ik denk niet in voetbalvelden of steden. Die cijfers zeggen uiteindelijk weinig. Ik vind het interessanter om te kijken naar de daadwerkelijke invloed van een persoon en een medium. Als ik een merk lanceer en mensen zoek die daaraan kunnen bijdragen, dan kijk ik ook naar hun invloed en niet naar
het aantal Instagram-volgers dat ze hebben.”

Is dat jouw doel: zo veel mogelijk invloed hebben?

“Ja. En dat gaat best goed. Als ik mezelf vergelijk met YouTubers van het eerste moment, dan heb ik minder abonnees. Maar gaat het over engagement, dan scoor ik vier tot zes keer hoger. Dat heeft te maken met het feit dat ik altijd reageer op vragen en veel energie steek in alles wat ik creëer. Maar het kan altijd beter. Alles in het leven kan beter.”

Het hele interview met Anna lees je in VIVA 25. Deze ligt vanaf woensdag in de winkels of kun je hier online bestellen.