Na Anna Nooshin en Noor de Groot is deze blogger het nieuwe gezicht van H&M

H&M Celmatique

Een jaar geleden postte Celeste ‘Celmatique’ van Joost (24) een foto waarop ze een H&M-jasje droeg. Dat dat zou leiden tot een enorme samenwerking, had de blogger nooit durven dromen. Inmiddels is ze het gezicht van de nieuwe festivalcollectie van H&M Divided en hangt ze levensgroot in winkels door het hele land.

Het gezicht worden van de nieuwe H&M-collectie: hoe krijg je dat voor elkaar?

“Een jaar geleden liep ik met een vriendin over de vrouwenafdeling van een H&M-winkel. Ik kwam een felgekleurd bomberjasje met Japans-achtige print – eigenlijk van de mannenafdeling, zo bleek later – tegen en was meteen verkocht. Een dag later schreef ik erover op mijn blog, met een foto erbij. Even later kreeg ik een melding dat H&M de post had gedeeld. Ik dacht nog: huh, wat is dit? Daarna kreeg ik een berichtje met de vraag of ik een keer langs wilde komen bij de showroom, en zo startte de eerste samenwerking.”

En nu hang je levensgroot in de winkels.

“Dat klopt! Het is allemaal erg snel gegaan. Ik moet toegeven dat ik, toen ik ‘ja’ zei tegen H&M, nog niet besefte dat het om zo’n grote campagne ging. H&M is zelf na zo’n korte tijd ook nog nooit een grote samenwerking als deze aangegaan met een blogger.”

Wat houdt de samenwerking voor jou in?

“Ik run de campagne van de festivallijn van H&M Divided. Ik organiseer een event, maak het lookbook en promoot de campagne op social media.”

Je voorgangers waren Noor de Groot (Queen of Jetlags) en Anna Nooshin. Geen kleine namen.

“Klopt, dat voelt best apart. Ik ben nog helemaal niet zo groot als zij zijn. Af en toe heb ik even een besefmomentje waarop ik ineens realiseer wat ik allemaal meemaak. Ik probeer er zoveel mogelijk van te genieten.”

Wat kunnen we verwachten van de H&M x Celmatique-collectie?

“Die is heel comfortabel, met veel tijdloze items. Je ziet bijvoorbeeld veel panterprint, waar ik zelf altijd al fan van ben geweest. Ook wordt er veel gebruik gemaakt van metallic en roze. Officieel is het de festivalcollectie, maar als je niet zo’n feestbeest bent kun je de kleding alsnog dragen. Er zitten veel items tussen die je voor meerdere gelegenheden kan gebruiken: zowel voor een feestje, als voor een dagje op de bank.”

Ben je zelf een beetje een festivalganger?

“Ik hou veel van dansen en gezelligheid, maar ben niet iemand die alle festivals af loopt. Dat komt ook doordat ik in de zomer vaak op reis ben.”

Wat is jouw favo item uit de collectie?

“Ik heb er twee: een roze denim jack en een zilveren jack.”

Heb je inspraak gehad op de samenstelling van de lijn?

“Inhoudelijk niet, omdat het een internationale collectie is. Die is vastgesteld in Zweden. Alleen in Nederland wordt mijn naam eraan gehangen. Maar op kleinere schaal mocht ik wel meebeslissen, bijvoorbeeld over de styling. Ik heb een meeting gehad met het visual merchandising team om alles door te nemen.”

Zijn alle items dan wel echt ‘Celmatique’?

“Zolang de stijl bij me past, is het goed. Ik hoef echt niet elk item geweldig te vinden; als de collectie maar matcht met de identiteit van Celmatique. Dat ik die ene legging zelf niet per se zou aantrekken, maakt dan niet uit.”

Vanaf vandaag is de festivalcollectie te koop in een selectie van de H&M Divided-winkels en online.

Wil je niets meer missen van VIVA? Neem een abonnement. Profiteer nú van onze speciale lente-aanbieding: 10 nummers voor slechts €10.

Jessica heeft een zwak voor (salsa)dansen, gekke taalfeitjes en de Spaanse cultuur. Voor VIVA schrijft ze over human interest, entertainment, reizen, liefde, seks, eten en al het andere wat haar bezighoudt.