Een opblaaspak dat verkocht werd op ASOS is flink onder vuur komen te liggen op social media. In het pak kunnen mensen zich hullen in het lijf van een ‘dikke’ ballerina. Twitteraars beschuldigen de webwinkel van fatshaming.
Op de verpakking van het opblaaspak prijkt de tekst: ‘Perfecte ijsbreker en partyspel dat leidt tot hilariteit’.
Uitlachen
De twitterstorm begon bij Danielle Vanier, een modeblogger uit Londen. Ze tweette naar ASOS: ‘Ehh, wat is dit? Waarom zouden jullie iets aanbieden dat duidelijk gericht is op het uitlachen van een lichaam zoals de mijne?’
Erm, @ASOS – What is this please? Why would you stock something that is clearly marketed towards laughing at a body that looks like mine? pic.twitter.com/FUdGG4Nj20
— Daniyule 🎄 (@VanierDanielle) December 5, 2019
Fatshaming
Danielles bericht werd ruim 660 keren geliked en meer dan 150 keer geretweet. Veel mensen maken zich boos om het product, dat niets minder dan fatshaming zou zijn.
Lees ook:
Flinke ophef na uitspraken Olcay Gulsen en Caroline Tensen over Nike-paspoppen
As someone who’s danced and done ballet their entire life, it’s garbage like this that puts people off from joining in and taking a class! Dance is for EVERYBODY!! 🤦🏻♀️
— LittleMissWinney (@katewinney) December 5, 2019
This is awful! FFS ASOS I thought you were one of the good guys
— Hot Mess (@eeer_whatNow) December 5, 2019
Excuses
ASOS is geschrokken van de ophef en heeft gereageerd op Danielles tweet. ‘Bedankt dat je ons hierop hebt gewezen. Het is nooit onze bedoeling geweest om mensen te beledigen. We hebben besloten het product te verwijderen van onze website.’
‘Als verantwoordelijke modeverkoper zijn we ons bewust van het belang van het promoten van body positivity, dus we waarderen je feedback.’
Thank you for making us aware of this. It was never our intention to cause offence, we’ve decided to remove the product from our site. As a responsible fashion retailer we’re aware of the importance of promoting positive body image, so we appreciate your feedback.
— ASOS Here to Help (@ASOS_HeretoHelp) December 6, 2019
Lees ook:
Ophef om ‘smaakloos’ reclamespotje dat kolvende vrouwen vergelijkt met koeien
Nog meer excuses
Ook de producent van het pak, Typo, heeft sorry gezegd. ‘Het spijt ons dat je je beledigd hebt gevoeld door ons spel. We verzekeren je dat dit nooit onze bedoeling is geweest. Dit spel bevat vier verschillende opblaaspakken, waaronder een bosbes, luiaard en unicorn-ballerina. Deze fictieve persona…’, daarna stopt de tekst op mysterieuze wijze.
We're sorry to hear that you have felt offended by our inflatable charades games and hope to assure you this was never our intention. This game includes 4 inflatable character suits including a blueberry, sloth, sumo and unicorn ballerina.
These fictional char…— TypoUK (@TypoUk) December 7, 2019
Delen