ASOS door het stof na ophef over fatshaming

ASOS fatshaming

Een opblaaspak dat verkocht werd op ASOS is flink onder vuur komen te liggen op social media. In het pak kunnen mensen zich hullen in het lijf van een ‘dikke’ ballerina. Twitteraars beschuldigen de webwinkel van fatshaming.

Op de verpakking van het opblaaspak prijkt de tekst: ‘Perfecte ijsbreker en partyspel dat leidt tot hilariteit’.

Uitlachen

De twitterstorm begon bij Danielle Vanier, een modeblogger uit Londen. Ze tweette naar ASOS: ‘Ehh, wat is dit? Waarom zouden jullie iets aanbieden dat duidelijk gericht is op het uitlachen van een lichaam zoals de mijne?’

Fatshaming

Danielles bericht werd ruim 660 keren geliked en meer dan 150 keer geretweet. Veel mensen maken zich boos om het product, dat niets minder dan fatshaming zou zijn.

Lees ook:
Flinke ophef na uitspraken Olcay Gulsen en Caroline Tensen over Nike-paspoppen

Excuses

ASOS is geschrokken van de ophef en heeft gereageerd op Danielles tweet. ‘Bedankt dat je ons hierop hebt gewezen. Het is nooit onze bedoeling geweest om mensen te beledigen. We hebben besloten het product te verwijderen van onze website.’

‘Als verantwoordelijke modeverkoper zijn we ons bewust van het belang van het promoten van body positivity, dus we waarderen je feedback.’

Lees ook:
Ophef om ‘smaakloos’ reclamespotje dat kolvende vrouwen vergelijkt met koeien

Nog meer excuses

Ook de producent van het pak, Typo, heeft sorry gezegd. ‘Het spijt ons dat je je beledigd hebt gevoeld door ons spel. We verzekeren je dat dit nooit onze bedoeling is geweest. Dit spel bevat vier verschillende opblaaspakken, waaronder een bosbes, luiaard en unicorn-ballerina. Deze fictieve persona…’, daarna stopt de tekst op mysterieuze wijze.

Banner

Jessica heeft een zwak voor (salsa)dansen, gekke taalfeitjes en de Spaanse cultuur. Voor VIVA schrijft ze over human interest, entertainment, reizen, liefde, seks, eten en al het andere wat haar bezighoudt.