Dossier corona-virus: zo blijf je mentaal happy ook al zit je de hele dag binnen (en meer handige tips)

corona-virus

Het corona-virus is het onderwerp van de dag, elke dag zijn er nieuwe updates en worden er nieuwe beperkingen afgegeven. De ellebooggroet is een feit en waarschijnlijk heb je in je leven nog nooit zo vaak je handen gewassen als nu. De adviezen vliegen je om de oren en daarom hebben we hier een dossier voor je met handige informatie en tips. Zoals tips om mentaal happy te blijven ondanks dat je je huis bijna niet verlaat en een mooi overzicht met symptomen zodat je kunt zien of je verkouden bent, de griep hebt, of een belletje moet plegen naar de GGD omdat je denkt aan het coronavirus.

Benieuwd wat de laatste stand van besmettingen is in de wereld? Het WHO houdt het op deze kaart bij.

Zo blijf je thuis mentaal gezond

Het is een beetje alsof we in oorlog zijn nu onze bewegingsvrijheid behoorlijk beperkt is. We zitten het grootste deel van de dag thuis en dat kennen we niet. Ineens zijn er dagen dat je niemand ziet, als je single bent, of je partner en kinderen een stuk meer dan je gewend bent. Zoveel thuis zijn kan een aanslag zijn op onze mentale gezondheid omdat we geen afleiding van buiten meer hebben en het dus met onszelf moeten doen. Het kan zijn dat die ‘thuisquarantaine’ nog wel even duurt, dus daarom wat tips om ermee om te gaan.

Behoud structuur

Er zijn een aantal dingen die hierbij helpen, vertellen drie psychologen aan NOS. Allereerst is het belangrijk dat je zoveel mogelijk structuur behoudt, zoals je die ook zou hebben als je wel naar je werk zou gaan. Dus: sta op dezelfde tijd op en ga niet te laat naar bed. Het is, zeker als je even geen werk kunt doen, misschien verleidelijk om tot laat tv te kijken en de volgende morgen uit te slapen, maar juist een ritme zorgt ervoor dat je mentaal fit blijft.

Dus: sta rond dezelfde tijd op als normaal. Maak jezelf op en kleed jezelf aan zoals je dat ook op een normale werkdag zou doen. Dat geen mens je gaat zien maakt niet uit. Het geeft structuur aan je dag en dat is belangrijk. Neem, als je vanuit huis kunt werken, gewoon lunchpauze en zorg dat je ook koffiepauzes inplant. Als je geen werkt te doen hebt, weersta dan de verleiding om op de bank te ploffen met Netlfix.

Doe waar je nooit tijd voor hebt

Bedenk eerder waar je, in drukke tijden, altijd van baalt dat je niet aan toekomt. Nu heb je er genoeg tijd voor. Loop je huis eens rond om te zien of er nog klusjes gedaan moeten worden. Misschien kan er een muurtje geverfd worden of een lamp opgehangen. Nu heb je ook alle tijd om je huis een voorjaarsbeurt te geven. Er zijn vast nog genoeg kasten die kunnen worden opgeruimd en je kunt deze tijd ook inzetten om eens te kijken wat je allemaal aan overbodige spullen weg kunt doen. Heb je een tuin of balkon? Zorg dan dat je het daar gezellig maakt. Naar het tuincentrum hoef je niet te gaan, veel dingen kun je ook online bestellen.

Constructief denken

Maak je je zorgen over de toekomst van je werk? Probeer die zorgen dan constructief in te zetten door voor jezelf een plan te maken van wat je wilt bereiken en hoe je daar, met kleine stapjes, kunt komen. Let op: besteed daar dagelijks niet te lang aan en stop voordat het constructieve denken omslaat in piekeren. Als dat gebeurt, zorg dan dat je weer iets actief gaat doen.

Daglicht is een andere belangrijke factor om je goed te voelen. Ga dus, zolang het nog mag, elke dag even naar buiten. Misschien heb je een bos of natuurgebied in de buurt. Niet? Maak dan gewoon een ommetje maar vermijd drukke plekken of ga een stukje fietsen. Een leuke oefening, ook om piekeren tegen te gaan, is jezelf uit te dagen zoveel mogelijk te zien. Welke struiken krijgen al groene knoppen, en hoe zien die er precies uit? Welke vorm hebben de wolken in de lucht?

Zie het als een uitdaging

Tot slot zijn sociale contacten voor ons erg belangrijk. Die vallen ineens grotendeels weg nu we aan huis gebonden zijn. Bel daarom actief vrienden op, het liefst via videobellen zodat het net is alsof je elkaar echt gezien hebt. En let op met de hoeveelheid aan informatie die je tot je neemt. Als je merkt dat je somber wordt van de berichten, beperk dan de momenten waarop je nieuws nieuws tot je neemt tot een of twee keer per dag. En richt je tot gevestigde nieuwsbronnen om fake news, waar vaak ingespeeld wordt op angst, te vermijden. Houd daarbij in het achterhoofd, zo zegt GZ-psycholoog Azadeh Rezamand, gespecialiseerd in psychotrauma, dat onzekerheid en angst bij het leven hoort. ‘Wat je kan helpen, is leren van deze crisis. In plaats van het alleen als iets ergs te zien, zie het ook als een uitdaging die ons helpt sterker te worden. Door ons leren te verbinden met onze kracht, onszelf en elkaar. En ook: leef meer in het hier en nu. We zijn in Nederland zo gericht op de toekomst dat we dat weleens vergeten. Dit is je kans om dat in te zien’.

 

Heb je de griep, ben je verkouden, of het je het coronavirus?

In deze tabel vind je symptomen en in hoeverre deze horen bij de griep, het coronavirus en een verkoudheid. ‘Common’ betekent gebruikelijk, ‘rare’ dat het zelden voorkomt’ en ‘sometimes’ dat het verschijnsel soms voorkomt. 

coronavirus

Wanneer moet je nou bellen?

Het RIVM houdt het volgende aan: 

Je hoeft níet te bellen met je huisarts als:

Je verkoudheidsklachten hebt, of verhoging tot 38 graden én in contact bent geweest met iemand met het corona-virus, of in een risicogebied bent geweest (en dat zijn: China, Hong Kong, Macau, de Noord-Italiaanse provincies Aosta-vallei, Piëmont, Lombardije, Trentino-Zuid-Tirol, Friuli-Julisch-Venetië, Veneto, Emilia-Romagna en Ligurië en de landen Iran, Singapore en Zuid-Korea.

Dat komt omdat je klachten mild zijn en het ook gewoon een verkoudheidsvirus kan zijn. Wel moet je thuis blijven en zoveel mogelijk uit de buurt van anderen om de kans op besmetting zo klein mogelijk te maken. 

Je moet wél bellen als:

Je contact hebt gehad met een patiënt met het corona-virus of in de bovenstaande risicogebieden bent geweest, je meer dan 38 graden koorts hebt en je moet hoesten of benauwd bent. Let op: je moet dan bellen met je huisarts en niet langs gaan.

Heb je vragen over het corona-virus: dit is het nummer waar je vragen over COVID-19 kunt stellen: 0800-1351. Het nummer is elke dag bereikbaar tussen 8.00 en 20.00 uur. 

Lees ook: Naomi Campbell gaat opnieuw viral met haar vliegtuigroutine: dit keer wapent ze zich tegen Corona

Ontsmetten: dit werkt wel en niet

Naast het wassen van je handen en het kuchen, hoesten en niezen in je elleboog, is het ook goed om objecten die je vaak aanraakt regelmatig te ontsmetten. Denk aan het toetsenbord van je computer, je telefoon en deurklinken in huis. Want als je (toch per ongeluk) in je handen niest en vervolgens je telefoon erbij pakt, kunnen er druppeltjes op je telefoon komen en zo wordt de telefoon een bron van infectie. Daarbij geldt volgens Peter Molenaar, deskundige infectiepreventie bij het RIVM, dat hoe viezer de telefoon, hoe langer een virus weet te overleven. Schoonmaken met een vochtig microvezeldoekje does the trick. Pas op met glassex, make-upremover of ontsmettingsmiddel om je telefoon schoon te maken. Veel smartphones hebben een speciaal laagje over het scherm dat beschermt tegen vingerafdrukken en olieafstotend is. Als je daar agressieve schoonmaakmiddelen op gebruikt, beschadigt de laag. Waardoor er krassen op het scherm kunnen komen.

Pas op met handgel

Infectiepreventie deskundige Molenaar stelt dat je je telefoon (of andere objecten) toch nooit 100% virus vrij gaat krijgen. Desinfecteren heeft volgens hem dus geen zin. Daarbij waarschuwt hij specifiek voor het gebruiken van een desinfecterende handgel om je mobiel mee schoon te maken. In die producten zitten namelijk alcohol en een verzorgend product om ervoor te zorgen dat je handen bij gebruik van de gel niet uitdrogen. Maar, als je dit op je telefoon gebruikt blijft het vetlaagje zitten, wat eerder vuil aantrekt dan afstoot. En wat zeiden we nu juist over vieze telefoon? Juist. 

Hoe lang het virus buiten het lichaam kan overleven weten we nog niet. Volgens het RIVM is dat waarschijnlijk ergens tussen de enkele uren en enkele dagen in. Wel lijkt het zo te zijn dat warmte en luchtvochtigheid twee dingen zijn die het virus niet fijn vindt.

Handen wassen werkt het beste tegen het virus, maar als je graag ook een handgel wilt gebruiken als je onderweg bent, kies dan voor handgels die het Ctgb keurmerk hebben, adviseert Peter Molenaar. Deze handgels bevatten namelijk voldoende alcohol om het virus te doden. Maar let op: handgels werken beter als je je handen ook regelmatig wast met water en zeep.

Thuiswerken

De kans is aanwezig, zeker als het virus zich verder verspreidt, dat je een periode thuis zal moeten werken. Niet in elke beroepsgroep is dit haalbaar natuurlijk, maar voor iedereen die op afstand kan werken hebben we wat tips. Want hoe zorg je er nou voor dat je thuis een fijne werkplek wordt?

Allereerst is de plek belangrijk. De bank lonkt misschien, maar het is niet het best voor je houding. Aan tafel dus maar. Een beetje daglicht op je snoet is fijn, maar met je laptop pal voor het raam kun je verblind worden door het licht. Andersom, met je rug naar het raam, kun je last hebben van de weerspiegeling op je scherm. Haaks op het raam dus maar, voor zover dat mogelijk is. 

Lees ook: Zo probeert Instagram de hashtag #coronavirus uit te roeien

Houding is key

Zorg er verder voor dat je laptopscherm ter hoogte is van je hoofd zodat je niet omlaag hoeft te kijken. Zet je laptop dus, al je geen standaard hebt, op een stapel boeken of tijdschriften. Een los toetsenbord en muis zul je ook nodig hebben. Even wat gedoe misschien, maar je krijgt in ieder geval geen last van je nek.

Rest nog om een lekker ontspannen muziek je op te zetten en niet te lang achter elkaar te blijven zitten. Ergonoom Erwin Speklé adviseert aan EditieNL om elk half uur even van je plek op te staan en iets te doen. Tip: drink lekker wat thee, water en koffie zodat je vanzelf regelmatig naar de wc loopt. Zo kun je het nooit vergeten.

Bron: RIVM, icreatemagazine.nl, Nu.nl. EditieNL, NOS.nl | Beeld: tabel: WHO
Marjolein woont in de stad (Amsterdam) maar hunkert naar de natuur. En als ze een tijdje door de duinen heeft gestruind, verlangt ze weer naar de stad met z'n knallende energie. Ze vindt de menselijke psyche rete-interessant en schrijft daarom graag op Viva over waarom we de dingen doen die we doen, waar we naar verlangen en hoe die grijze massa van ons werkt. Want eigenlijk zijn we maar gekke (en daarom interessante!) wezens.