Een uitermate nauwkeurige timeline van de feud tussen James Charles en Tati Westbrook

Meiden, er is iets aan de hand in beauty vloggend YouTube-land. Terwijl wij hier hartstikke trots zijn op elk scheetje dat Nikkie de Jager van NikkieTutorials laat (Nikkie, we love you), gaat het er aan de andere kant van de oceaan heel anders aan toe. Daar liggen beauty influencers James Charles en Tati Westbrook met elkaar overhoop. ‘Met elkaar overhoop’ is nog zacht uitgedrukt. We praten je even bij.

De 19-jarige James Charles en de 37-jarige Tati Westbrook zijn beide bekende YouTubers met een following die loopt in de miljoenen. Al jaren zijn de twee influencers goed bevriend – gemeenschappelijke interesse: beauty. Maar ze hebben ruzie, hebben beiden een video statement de ether in geslingerd (want zo doe je dat, in de YouTube-community) en ze hebben alle twee miljoenen volgers verloren – óf gewonnen. Charles verloor er 3 miljoen (!), Tati mocht 4 miljoen abonnees bijschrijven.

Wat is er aan de hand???

Een korte introductie

Tati Westbrook (37) is wat je mag noemen een O.G; een van de eersten die ooit begon met beauty video’s op YouTube. Dat doet ze sinds 2011 op haar kanaal GlamLifeGuru. Hier kun je product reviews, tutorials, make-up challenges en dagelijkse vlogs bekijken. Je weet wel, het vaste beauty video stramien. In februari vorig jaar mocht Tati – naast haar miljoenen following – een andere mijlpaal vieren: ze lanceerde haar eigen supplementenmerk: Halo Beauty.

Dat merk bestaat uit twee producten: een multivitamine voor haar, huid en nagels en een multivitamine voor een schone huid.

Dan komen we bij James Charles (19). Hij is ‘pas’ sinds drie jaar actief op YouTube en telde op zijn hoogtepunt zo’n 16 miljoen volgers. De YouTuber – die zijn abonnees liefkozend sisters noemt – mocht ook een aantal mijlpalen vieren. De belangrijkste: hij was het eerste mannelijke gezicht van CoverGirl. Plus, de nog-net-geen-twintiger heeft een erg lucratieve deal met make-up merk Morphe.

De relatie tussen Tati en James

We horen je denken, wat hebben Tati en James – buiten hetzelfde werkgebied – met elkaar te maken? Welnu, de twee hebben meer dan eens samengewerkt en verschenen vaker in elkaars video’s (ook dat is YouTube; een grote vijver van vrienden). Tati trad op als mentor/moederfiguur voor James. Sterker nog, het was James die via een DM contact met haar zocht en hij sprak haar zelfs aan met mom. Andersom was Tati een groot fan van zijn werk: ze promootte continu zijn kanaal en zijn producten. De twee waren zo close, dat James zelfs Tati’s make-up voor haar bruiloft mocht doen.

Je leest het, er was synergie alom!

Waar ging het mis?

We nemen je even mee terug naar 22 april, nu zo’n kleine drie weken geleden. Plaats van delict: Coachella (aber natürlich!). James promootte middels een swipe up in zijn Instagram Stories de beroemde Sugar Bear Hair, een product geliefd bij influencers – als ook de Kardashian-Janner clan. Echter: het haarproduct is een directe concurrent van Tati’s supplementenmerk, Halo Beauty.

Gevalletje: ‘A swipe up?! Oh no you didn’t!’

Dus wat deed Tati? Die toog ook naar Instagram Stories en vertelde in een zichtbare emotionele toestand dat ze er genoeg van had. ‘Everybody says what they need to say and uses who they need to use, and I have had about enough. It’s not right.’

Oei, is hier al langer sprake van onderhuidse irritatie tussen de twee loving influencers…?

Vervolgens postte James een publiekelijk excuus: ‘She has been like a mother to me since my first days in this industry and has given me more love, support, resources and advice than I could ever ask for.’ James claimed dat hij alleen Sugar Bear Hair promootte omdat zij hem zouden helpen met beveiliging op Coachella (want: super famous, veel loslopende influencers daar en hij was bang voor de menigte). Ook claimde James dat hij niet betaald had gekregen voor de post.

James sloot af met: ‘I’m devastated that I hurt someone that I truly love and have endless respect for.’

En toen?

Nu zou je denken dat hiermee de kous af is. Maar hey, we hebben het hier wel over influencers! Uitmelken die hap, want: views. Dus voordat Tati kon reageren op de excuses van James, was daar Gabriel Zamora, yet another beauty YouTuber. In een 40-minuten durende tutorial (datum van post: 4 mei) werpt hij zichzelf – geheel vrijwillig – in de feud tussen Tati en James. Zijn mening: #teamJames. Lees zelf maar:

‘All these videos are being made where James is made out to be this horrible human being, and I’m just confused as to what happened. Oh it’s about ‘loyalty.’ It’s the ‘loyalty’ aspect of it. For me, it looks like someone posted IG Stories. And, someone cried. I’m, like, confused because what did James do?…Well, Sugar Bear Hair was around before her. Homeboy is exclusive to her?’

Hij vindt dus eigenlijk niet dat Tati ook maar enige reden heeft om boos te zijn omdat James Sugar Bear Hair promootte. ‘Girl, sit on the internet and talk about it.’ 

En zo geschiedde, want dat fragment was waar Tati op haar beurt haar video over de hele situatie mee opende. We zijn nu inmiddels beland op 10 mei. de dag dat je wist die zou komen: Tati’s eigen 40 minuten durende video waarin ze reageert op de hele situatie. In deze video legt ze uit waarom ze niet langer met James geassocieerd wil worden. Strekking van het verhaal: James is een profiteur. Aantal views: 39 miljoen and counting. 

Ook komt Tati in de video nog even terug op Gabriel Zamora, die andere beauty vlogger. Ze kent hem niet persoonlijk, máár; zijn video was wel de aanleiding voor haar eigen video over de feud. Volgens Tati zijn zij en Gabriel geen vrienden, hebben ze nooit ruzie gehad en kennen ze elkaar niet. ‘There’s no relationship.’ 

Grof geschut

Naast haar video komt Tati met grof geschut: ze post ook screenshots gesprekken van haar en James. Want wat haar het meest dwarszit aan de hele situatie is dat James haar van tevoren niet heeft ingelicht over de post. Hij had op z’n minst even kunnen bellen. Vooral omdat ze vaker – en dat kun je lezen in de screenshots – het hebben gehad over andere ‘backstabbende’ influencers.

Ook zou James hebben gezegd dat hij haar suppementen van Halo niet kan promoten op zijn kanaal omdat hij jonge kijkers heeft en dat nogal ongepast zou zijn. Blijkbaar maakte dat argument voor de promotie van Sugar Bear Hair niet uit.

De excuses van James

Dan zijn er nog de zogenaamde excuses van James, waarop Tati terugkomt in haar video. Nadat hij zijn excuses op Instagram had gepost en Tati niet reageerde, zou James wanhopig zijn geworden. Dat escaleerde en James stuurde manipulatieve berichten. ‘It got increasingly demanding. I don’t deal well with someone telling me that I need to accept an apology on their terms to fix their problems. When you can’t have any emotion for the other person who loves you so much and all you’re caring about is your image—I’m not okay with that.’

Ook kwam Tati erachter dat James contact had met verschillende media om zijn kant van het verhaal te vertellen. Volgens Tati slechts een manier om zijn reputatie te redden, niet om zijn excuses aan te bieden.

Climax

Een van de meest opvallende uitspraken in Tati’s video van 40 minuten is een gevalletje #MeToo: James – die zelf op mannen valt – zou heteromannen dwingen tot seks. ‘Oh my god, you tried to trick a straight man into thinking he’s gay, yet again. And somehow, you’re the victim. It’s really disgusting to manipulate someone’s sexuality especially when they’re emerging into adulthood and don’t quite have everything figured out.’

James zou zijn faam en geld hebben gebruikt om andere mannen te bedreigen, bedriegen, ruïneren en voor schut te zetten. ‘To have them behave sexually in your favor even if they’re straight—that’s not okay.’

Ook is volgens Tati de beruchte post van James over Sugar Bear Hair op Instagram allesbehalve spontaan gegaan, zo als hij beweert. Want, zo stelt ze, welk merk zou ‘gewoon’ extra tickets á $1000 dollar kopen om jou spontaan te helpen met de drukte op een festival?

10 mei

Dan komen we bij 10 mei aan, afgelopen vrijdag. In een make-uploze video van slechts 8 minuten komt James terug op de hele situatie. De video, toepasselijk genaamd Tati, telt zo’n 33 miljoen views en bestaat vooral uit excuses. ‘To Tati and James Westbrook, I’m sorry for everything that is going on and everything I’ve put you through over the past few weeks.’ 

James gaat met de billen bloot en zegt dat hij dit keer niet het slachtoffer gaat spelen. ‘I’ve acted out of impulse and I’ve gone off and tried to pull receipts or facts or screenshots and play the victim and I’m not doing that today, I’m not.’

Wat hij over de #MeToo-achtige beschuldigingen te zeggen heeft? Mwah, niet zoveel. Hij blijft er vooral vaag onder: ‘I’ve been involved in a lot of unique and strange situations that have left people confused and upset, and I’ve learned the hard way about boys that I’m interested in and ones I should or shouldn’t be talking to.’

OKE WE ZIJN BIJNA BIJ HET EINDE.

12 mei

Vervolgens komt er ook een andere YouTuber om het hoekje kijken: Jeffree Star. Hij slingerde een tweet de wereld in waarin hij James een ‘danger to society’ noemt. ‘Everything Tati says is 100% true.’ 

Saillant detail: de tweet is inmiddels verwijderd.

Een dag later twitterde hij een subtiele sneer: hij feliciteerde Tati met haar nieuwe abonnees.

Ook op 12 mei

Tati heeft zichzelf niet meer laten zien, maar heeft via Twitter laten weten dat er geen video zal verschijnen.

EN NU?

Als gevolg van de video statements van Tati en James is er flink wat beweging in abonnee land. James verliest miljoenen volgers, waaronder Kylie, Kim, Khloe, Kourtney, Kendall, Demi Lovato, Katie Perry, Ariana Grande, en Miley Cyrus.

Wil je echt op de hoogte blijven? Zie hieronder een live tracker (ja heus).

VIVA's Lise gelooft in een poederroze planeet ergens hier ver, ver vandaan, waar Justin Bieber en Idris Elba samen president zijn en het altijd glitter giet. Zolang die planeet nog niet is gevonden, houdt Lise zich bezig met millennial perikelen, series, films en boeken. Seks? Seks ook. Reizen? Vooruit, dat ook. Zo'n beetje alles dus. En ze schrijft erover op VIVA.nl.