Er is een reden waarom je ‘the Islanders’ niet moet volgen op Instagram

love island influencers

Het is inmiddels een bekend riedeltje: kandidaat doet mee aan realityprogramma, kandidaat krijgt volgers op Instagram, realityprogramma stopt, kandidaat heeft nog steeds veel volgers op Instagram. Maar weet je wat het daarmee is? Het gaat nooit meer zo goed worden als op teevee.

Kandidate van het eerste uur Chey moest deze week de villa van Love Island verlaten. Tot dat moment telde haar Instagram-account zo’n 53K volgers. Een leuke insteek van het programma: geen van de deelnemers heeft (inmiddels had) bijzonder veel volgers op Instagram. Met haar 53K volgers – dat wij nog steeds heel veel vinden – had Chey veruit het meeste aantal volgers. De rest van de deelnemers was net als de meesten van ons: gewoon lekker normaal. Toch is het aantal volgers van Chey na haar exit in drie dagen gestegen naar zo’n 80K volgers. Iets wat we vaker hebben gezien, zo ook bij alle ex-kandidaten van Temptation Island en Ex On The Beach Double Dutch.

Om Chey als voorbeeld te nemen. Je zou je kunnen afvragen waar je op hoopt wanneer je haar gaat volgen. Want zodra Chey de villa van Love Island heeft verlaten, is ze niet meer Chey van Love Island. Dan is ze weer gewoon Chey. En Chey keert terug naar haar modellenleven in Los Angeles (de plek waar ze alle wijsheid van de wereld heeft opgedaan). Niet om Chey af te vallen, maar vind je het leuk om een het leven van een model in Los Angeles te volgen? Zo ja, lekker volgen.

love island influencers

Toch is de kans groot dat geen van de Islanders de volgende Enzo Knol, Monica Geuze of Queen of Jetlags wordt. Want dan waren ze dat al wel geweest en hadden ze waarschijnlijk niet meegedaan aan Love Island. De kans is groter dat ze een billboard worden en alles – van botox tot tandpasta – aanprijzen dat maar los en vast zit. Zo blijkt uit ervaring. Bovendien prijzen ze deze gammele producten aan zonder duidelijke disclaimers, iets wat de ekte ekte influencers dan wel weer doen.

love island influencers 1

En dat brengt ons bij het volgende punt. Programma’s als Temptation Island en Love Island hadden eerst een ander (leuker) doel: het testen en vinden van de liefde. De echte liefde. Doordat wij als blinde kippen – en geloof me, ik steek hier de hand in eigen boezem – ze allemaal gaan volgen op the gram, hangt er nu een prijskaartje aan. Mensen doen niet meer mee voor de essentie van het programma, maar voor het hogere doel: meer volgers op Instagram. Een doel dat vaak de liefde overstijgt, wat geen enkel programma ten goede komt. Laat staan de authenticiteit en de ‘oprechtheid’ van deze ‘influencers.’ Moeten we je nog herinneren aan het geflopte laatste seizoen van Temptation…? Dus je zou je nogmaals kunnen afvragen waar je op hoopt als je deze mensen gaat volgen?

De nasleep duurt immers pak ‘m beet een half jaar. De laatste roddels druppelen dan nog zo nu en dan binnen. Maar daarna valt het stil en kijk jij nog steeds naar een Sidney die zijn spieren pompt voor de spiegel of naar Chey en al haar wijsheid in Los Angeles. En dan heb je niet eens meer door dat dit niet is waarom je hen bent gaan volgen. Sterker nog, je vraagt je af wie die vage chick is die steeds in je timeline voorbij komt. Andersom zou je hen kunnen vragen wat het verhaal is dat ze willen vertellen op hun feed. Bij Sidney gaat dat verhaal over proteïneshakes en fitnessbroeken met een slim fit. Maar zijn status als deelnemer van Temptation Island? Die is inmiddels vergane glorie.

love island influencers 2

banner

Beeld: @loveislandrtl
VIVA's Lise gelooft in een poederroze planeet ergens hier ver, ver vandaan, waar Justin Bieber en Idris Elba samen president zijn en het altijd glitter giet. Zolang die planeet nog niet is gevonden, houdt Lise zich bezig met millennial perikelen, series, films en boeken. Seks? Seks ook. Reizen? Vooruit, dat ook. Zo'n beetje alles dus. En ze schrijft erover op VIVA.nl.