Een glutenvrij dieet is niet zo goed voor je als je denkt

Tegenwoordig kunnen we niet meer om de voedseltrends heen: zweren we koolhydraten niet af, dan vervloeken we suikers wel of gaan we massaal aan de detox. Maar niet elk dieet is even goed voor je lichaam. Zo blijkt uit onderzoek dat je een glutenvrij dieet beter kan vermijden.

Risico’s glutenvrij eten

De laatste jaren is er een trend op komst waarbij mensen zonder medische indicatie glutenvrij gaan eten, omdat dit bevorderlijk zou zijn voor hun gezondheid. Ze vermijden producten zoals pasta, brood en zilvervliesrijst. Echter verklein je juist het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en darmkanker door het eten van producten waar gluten in zit. Dit doe je al door slechts drie lepels met een volkoren product per dag te eten.

Daarnaast leveren graanproducten meer energie en voedingstoffen zoals vezel, eiwit, B-vitamines en ijzer op. Als je graanproducten vermijdt, loop je dus het risico dat je niet genoeg belangrijke voedingsstoffen en mineralen binnenkrijgt. Dit is aangetoond in dit onderzoek waarbij meer dan 100.000 mensen over een perioden van 26 jaar gevolgd werden.

Coeliakie

Echter zijn er ook mensen waarbij coeliakie (glutenintolerantie) is vastgesteld door een arts. In dat geval moett je een glutenvrij dieet volgen. Vaak krijg je dan hulp van diëtist, die ervoor zorgt dat je wel de noodzakelijke voedingstoffen binnenkrijgt.

Wil je niets meer missen van VIVA? Neem een abonnement. Klik hier voor onze speciale aanbiedingen.

Bron Metro, Gezondsheidnet | Beeld iStock