Groepsdruk bij alcohol drinken: zo zet je gezonde grenzen

gezonde grenzen alcohol

We mogen weer! Een wijntje op het terras, vanaf 26 juni weer met acht mensen thuis borrelen en lekker uiteten in je favoriete restaurant. Nu onze sociale kalender weer gevuld wordt, neemt ook het aantal afspraken waarop je een drankje doet weer toe. En op de een of andere manier hoort daar toch ook een soort van groepsdruk bij.

Klinisch psycholoog Adia Gooden, PhD, zegt tegen Well+Good: ‘Alcohol drinken is lastig, want het is een van de weinige situaties waarbij groepsdruk geaccepteerd is.’ Daarnaast kan het sociale isolement ervoor gezorgd hebben dat jij tegenwoordig andere gewoontes hebt dan daarvoor: een spaatje rood in plaats van een cava, bijvoorbeeld. ‘Je oude gedrag voldoet misschien niet meer aan de verwachtingen van anderen en daardoor kan er groepsdruk ontstaan.’

Zó zet je gezonde grenzen voor jezelf wat betreft alcohol

  1. Maak een plan 
    Bedenk van te voren hoeveel drankjes je wil drinken, wat je de volgende dag te doen hebt en hoe laat je wil vertrekken. Als die flessen wit eenmaal op tafel staan, is het moeilijk om het bij te houden. Maar als je het van te voren bedenkt, heb je een afspraak.
  2. Verander de setting
    Wil je je vrienden zien, maar heb je geen zin in de alcohol die erbij komt kijken? Stel een andere date voor. Wandelen, een koffie met taartje op het terras ’s ochtends of een lekkere lunch ergens.
  3. Wees eerlijk 
    Neem jezelf en je grenzen serieus en deel ze met je vrienden. En weet ook: je kunt hen niet veranderen. Wil je vrienden blijven met mensen die veel meer drinken dan jij, accepteer hen, accepteer jezelf en praat met ze over de groepsdruk die je ervaart met betrekking tot het drinken van alcohol.
  4. Luister naar je lijf 
    Je lichaam is een ingenieus apparaat dat je precies vertelt wanneer je genoeg gedronken hebt of wanneer iets oncomfortabel wordt. Voel je ergens in je buik een steek van spijt als je weer een glas inschenkt? Doe het dan niet. Blijf je te allen tijde bewust van jezelf en je lijf. Je hebt er maar een.
  5. Schakel een buddy in 
    Weet je van jezelf dat je het moeilijk vindt om je aan je eigen plan te houden? Spreek dan iets af met een goede vriend(in). Vertel die persoon je plan en laat ze je helpen. Het voelt dan ook echter dan wanneer je het alleen in je hoofd hebt bedacht, waardoor je niet tóch in een zwak moment kiest voor dat ene extra drankje.

VIVA nieuwsbrief

Iedere week de leukste nieuwsbrief van Nederland in je mailbox?

Bron: wellandgood | Beeld: GettyImages
Selien woont in Kortenhoef, een klein dorpje nabij 't Gooi, met haar vriend en hun Roemeense hond Bimmer. Verwondert zich dagelijks over duizend en één dingen, valt regelmatig over haar eigen voeten en beoefent (zonder enig sportief talent) alle mogelijke sporten om in shape te blijven, maar laat chocola nooit staan. Voor freelance avonturen volg je haar via Instagram op @selienkoster