Sinds 2014 kennen we het woord bingewatching, en Netflix is daar de aanstichter van. Als je regelmatig in één avond vijf afleveringen van een serie wegsnoept, ben je allang geen rariteit meer. Maar films? Die kijken we wel in de bioscoop.
De afgelopen jaren verlegde Netflix haar focus van films, naar series. In 2010 bood Netflix nog zo’n zevenduizend films aan, nu is dat aantal gedaald naar vierduizend. Het aantal series verdrievoudigde, van zo’n vijfhonderd naar ruim vijftienhonderd. De reden hiervoor is dat maar een derde van de tijd die we op Netflix besteden naar het kijken van films gaat. En dat ligt niet aan het aanbod.
Baas boven baas
In de concurrentie met de bioscoop delft Netflix het onderspit. ‘Een film die je graag wilt zien bekijk je in de bioscoop. Je gaat niet wachten tot-ie zo’n acht maanden later op Netlix verschijnt’, zegt Ted Sarandos, CCO van Netflix. Maar de streamingdienst laat het daar niet bij zitten. Netflix startte met de productie van eigen films: de ‘original films’. De onlangs gelanceerde film Bright met Will Smith is daar een voorbeeld van. En ondanks dat ie met de grond gelijk werd gemaakt door recensenten, keken in de eerste drie dagen al elf miljoen Neflixkijkers naar de film.
Wil je niets meer missen van VIVA? Neem een abonnement. Klik hier voor onze speciale aanbiedingen.
Delen