In bed met Nicolaas Veul: ‘Ik was een heel bang kind, ik vond alles aan het leven eng’ (uit het magazine,+)

Nicolaas Veul

Die grote onderzoekende ogen. Zijn ontwapenende glimlach. De intelligente vragen die hij stelt… Tatum is groot fan van film- en televisiemaker Nicolaas Veul.

Wat maakt jou zo’n briljant televisiemaker?

‘Haha, als jij dat zegt, denk ik alleen maar: oh ja? Ik ben heel kritisch. Maar ik denk wel dat ik me er – bij alles wat ik doe – volledig op stort. En dan laat ik het ook niet meer los totdat ik denk dat het goed genoeg is. Ik ben altijd op zoek naar een verhaal dat iets dieper gaat dan gewoon een reportage, door iets meer duiding te geven aan de grote thema’s, zonder dat het elitair wordt.’

Als televisiemaker ga je best ver: met jouw collega Tim den Besten liet je je voor Super stream me achttien dagen non-stop filmen, in de docu Een man weet niet wat hij mist zoeken jullie een meisje voor Tims hetero-ontmaagding… Hoe komen die ideeën tot stand, denk je: we moeten iets grensverleggends doen om spraakmakend te zijn?

‘Er is een quote, ik geloof van John de Mol: ‘Laat ze schrikken van het idee en kom dan terug met een nuance, met de inhoud.’ Dat vond ik een heel goede. Iets ‘geks’ samen met iets inhoudelijks. Dat moet ook wel, anders wordt het te plat. De eerste film die ik met Tim maakte, Gay K – over homogeweld in Oekraïne – , was best een rechttoe rechtaan reportage. Uiteindelijk werd dat heel heftig omdat we zelf gay zijn en we daar in Kiev door allemaal homohaters werden opgespoord. Niemand had nog een idee hoe heftig de homohaat is in die Oostbloklanden. Dat was dus doodeng, en daardoor spraakmakend. Daarna dachten we: wat zullen we nu eens gaan maken? Tim wilde het helemaal anders. Het moest iets raars en onverwachts zijn. ‘Desnoods een docu over een wasmachine,’ opperde hij. Toen vroeg ik: ‘Ben je weleens met een meisje naar bed geweest?’ en Tim reageerde: ‘Néé. Nee, dit kan niet, maar wat een vet idee!’ We wisten: als het ergens pijn doet, of er staat iets op het spel voor een van ons of ons beiden, dan zit er wat in. Want voor Tim is het natuurlijk heel naakt en kwetsbaar om met een meisje naar bed te gaan, met een camera erbij. ‘Homo gaat met een meisje naar bed’ klinkt spraakmakend, maar ook plat, dus we wilden mensen in de film verbazen met de inhoud. Het moest verder gaan dan ‘even je piemel erin hangen’: het moest een oprechte zoektocht worden naar de fluïditeit van seksualiteit en de grenzen van ons hokjesdenken. En met een sekscoach en tantrasessies ging het ook over verbinding maken met elkaar en de kwetsbaarheid daarvan. Als een idee goed is, laten we ons niet tegenhouden door schaamte. En als de uitwerking van een goed idee slaagt, is dat zó leuk!’

Jij filmde Tims hetero-ontmaagding, was dat niet ongemakkelijk?

‘Ik vond het juist leuk. Ik was voornamelijk bezig met mijn werk: hoe ik het kon filmen, de gesprekken, hoe het méér werd dan een neukscène tussen een homo en een meisje… Het was ook superspannend dat we uiteindelijk een vrouw vonden die bereid was dit te doen, omdat ze wilde laten zien hoe flexibel seksualiteit kan zijn. En het bleek nog een hartstikke leuk meisje ook. Het was geweldig. Toen was ik wel een blije maker, hoor.’

In Super stream me filmden jullie jezelf 24/7, hoe deed je dat met kakken en douchen?

‘Op de wc draaide ik de camera altijd even naar de toiletrol, haha! En onder de douche manoeuvreerde ik zo dat je alleen mijn billen zag.’

Waar trek jij de grens?

‘Het is niet zo dat we iets doen om het ‘gekke idee’. Als we het inhoudelijk niet kunnen onderbouwen, zullen we het nooit doen, daar ligt de grens. En we zijn heel kritisch, dus er zijn best veel dingen die we niet doen.’

Was je als kind al zo avontuurlijk?

‘Nee helemaal niet. Het is eerder ‘de tijd inhalen’: ik mag nu eindelijk even jongensachtig zijn. Ik heb wel het idee dat ik vroeger – in die kast – zo weinig kon doen, dat ik daardoor nu nog allemaal avontuurtjes aanga. Mijn werk voelt als buitenspelen: ik mag ook nog even.’

Wilde je als kind wanneer je later groot zou zijn al bij de televisie werken?

‘Als klein jongetje wilde ik twee dingen: enerzijds wilde ik heel graag kunstenaar worden en in een klein dorp wonen, met een elektrische fiets en een huisje waar niemand me ooit zou zien. Anderzijds had ik overweldigende fantasieën dat ik de grootste en belangrijkste persoon op aarde zou worden en dan fantaseerde ik dat mijn gezicht op de maan was en dat iedereen naar mij moest kijken. Twee manische uitersten.’

Enerzijds wilde je je dus verstoppen…

‘Ja, ik was een bang kind, echt heel bang. Ik wilde me terugtrekken, alles aan het leven vond ik eng, en ik onderdrukte het ook. Maar aan de andere kant wilde dat ‘leven’ – want een kind wil leven en groeien – er ook uitspatten. Alleen lukte dat niet bij mij.’

Waar was je bang voor?

‘Voor wat niet? Honden, mensen, dingen doen, mezelf laten zien, sporten…Bij alles dacht ik: ik kan dit niet en ik doe het niet, laat me met rust. Ik wilde alleen maar schilderen of kleien.’

Waar kwam die angst vandaan, heb je strenge ouders?

‘Vroeger had ik geen idee, maar nu zie ik dat het thuis niet veilig was voor me. Mijn vader was wel een pittige man: echt een macho, een fanatieke sportman. Alles wat ik niet was. Hij begreep niks van me. Vond mij een doetje, een watje. Ik was niet de zoon die hij wilde, dacht ik. Dat maakte dat ik bang voor hem was. En bang om het niet goed te doen. Daarbij zat ik als gay in de kast. En daar zit je alleen omdat je als kind denkt dat als iemand erachter komt, je wereld instort. Omdat je overal oppikt dat gays op z’n best raar zijn, en op zijn ergst vies en minderwaardig. Steeds meer trok ik me terug. En niemand was bij machte om dat te keren. Mijn moeder kon mij ook niet echt die handreiking bieden, me dat veilige gevoel geven wat ik nodig had, want het huwelijk van mijn ouders stond altijd onder flinke spanning. Daar zat ik tussenin. Thuis was het te onveilig voor mij. Dus het was een eenzame jeugd.’

Tekst: Tatum Dagelet | Foto’s: Maaike van Haaster
Met dank aan: Volkshotel Amsterdam

Dit verhaal komt uit VIVA-2020-32. Dit nummer ligt t/m 11 augustus in de winkel of kun je hier online bestellen.

Sommige artikelen kun je maar gedeeltelijk lezen op viva.nl, omdat ze afkomstig zijn uit de papieren VIVA. Uit respect naar onze abonnees én om te zorgen dat wij online leuke gratis content kunnen blijven maken, linken wij je door naar onze magazine-shop om het hele artikel te lezen. Dit is een online platform waar je alle edities van VIVA ook los kunt bestellen. We hopen te kunnen rekenen op je begrip!

»BESTEL VIVA ONLINE | KLIK HIER«