In je slaapzakje voor het postkantoor

Je hebt het vast al ergens gezien online: Beyoncé rockte dit weekend de Super Bowl. Ze trad op tijdens de pauze van de finale van het American football-seizoen en trommelde daarvoor ook nog even haar twee vriendinnen van Destiny’s Child op. Een geweldige show met prachtige, voornamelijk oude nummers die iedereen inmiddels kent. Beyoncé Knowles is hot!

Het optreden tijdens een wereldwijd enorm goed bekeken evenement was voor de zangeres hét moment om aan te kondigen dat er een nieuwe wereldtournee aan komt. Heel handig: met een klein maar fijn voorproefje werden de kijkers over de hele wereld flink lekker gemaakt en zal de run op de concertkaarten alleen nog maar harder gaan. Marketingtechnisch een zeer slimme zet.

Om te huilen
Maar over die kaartverkoop van dit soort grote events wil ik het toch eens hebben. Dat is toch om te huilen tegenwoordig? Ik zou heel graag naar het concert van Beyoncé gaan, ze komt namelijk ook in Amsterdam op 22 april, maar ik weet nu al dat dat zo ongeveer een mission impossible wordt. Net als bij het concert van Mumford & Sons waarvoor ik tevergeefs een uur in een telefonische én online wachtrij hing. Of voor Coldplay in december 2011, toen greep ik ook mis.

Elke keer weer zijn er problemen. Dit weekend nog was Lowlands binnen no time uitverkocht en schaamde Jochem Myjer zich de ogen uit zijn kop, omdat de website van theater Carré de belangstelling voor zijn vier extra shows niet aankon. En áls je er dan toch doorheen komt, kan het ook zomaar gebeuren dat de betaling misgaat of de site vastloopt.

Louche websites
Zodra de eerste ‘het is uitverkocht’-berichten op Twitter verschijnen, poppen de louche ticketwebsites op. Zij hebben wél kaarten weten te bemachtigen en verkopen die vervolgens tegen een vijf keer zo hoog bedrag. Er zitten bovendien een hoop oplichters tussen van wie de kaarten niet eens echt zijn, dus dan grijp je alsnog mis. Ook op Marktplaats vind je ze: lucky bastards die meerdere kaarten op de kop wisten te tikken en die vervolgens tegen woekerprijzen aanbieden. Ik barst dus bijna uit elkaar van frustratie als ik dat zie.

Ouderwets in m’n slaapzak
Ik verlang terug naar de tijd dat we gewoon ouderwets in slaapzak voor het plaatselijke postkantoor lagen. Een hartstikke eerlijk systeem: wie het eerst komt, die het eerst maalt. Ik kan het me nog goed herinneren toen ik op 15-jarige leeftijd naar de Spice Girls in de Gelredome wilde. Om 6.00 uur ’s ochtends lag ik er hoor, met mijn beste vriendin. Natuurlijk was je alsnog afhankelijk van wat er bij andere postkantoren in Nederland gebeurde, maar zo hard als tegenwoordig gingen die kaarten echt niet.

Voor wie toch een poging wil wagen: de kaartverkoop voor Beyoncé’s Mrs. Carter World Tour start a.s. vrijdag om 11.00 uur. Heel veel succes gewenst.

Beeld: Getty Images