Move-over influencers, hello ouders. Influencers worden dan misschien rijk omdat bedrijven graag betalen voor het aantal volgers dat ze achter zich weten te scharen, uit onderzoek blijkt nu dat onze ouders veel meer invloed hebben op ons (aankoop)gedrag.
Albert Heijn speelde er jaren geleden al handig op in met de mini’s van producten die kinderen konden sparen. Want wat we in onze jeugd aan merken zien, blijven we in ons latere leven op terugvallen. Een communicatiebureau deed in België onderzoek naar de invloed van onze ouders op ons aankoopgedrag. En die blijkt heel groot.
Copycat
Vooral instituten als banken en verzekeringsmaatschappijen kopiëren we van onze ouders, 70% zit bij dezelfde maatschappij als hun vader en moeder. Opvallend is dat de mannen allemaal, ja je leest het goed, hetzelfde wasmiddel gebruiken als hun moeder. 68% peuzelt dezelfde chocola op als er vroeger thuis in het snoeplaatje lag en 58% doet zijn boodschappen nog in dezelfde supermarktketen.
Op basis van vertrouwen
Hoe dit komt? Zodra we uit de puberteit komen en onze eigen keuzes kunnen gaan maken, zijn we geneigd om te kijken naar wat andere mensen die we vertrouwen doen. En dus kopiëren we de keuze van onze ouders, en kiezen we voor merken die we al van jongs af aan langs zien komen. Pas vanaf ons 45e beginnen we ons op een andere manier te oriënteren en maken we onze eigen keuzes.
Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de VIVA-nieuwsbrief.
Delen