Kopje koffie?

In Nederland wordt meer koffie gedronken dan waar dan ook ter wereld. Maar hoe drink je je kopje koffie zo ‘slim’ mogelijk?

Koffietijd
Het beste moment op de dag om koffie te drinken is tussen half tien en half twaalf in de ochtend. Koffie kun je namelijk het beste drinken als er in je lichaam een laag cortisolgehalte is. Cortisol stimuleert de alertheid en regelt onze interne klok. Na het wakker worden is je cortisol level hoger, met een piek tussen acht en negen uur ’s ochtends. Als je tussen die tijdstippen koffie drinkt haal je eigenlijk niet het maximale uit je bakkie troost. Ook tussen twaalf en een uur ’s middags en half zes en half zeven ’s avonds is het cortisolgehalte in je lichaam hoger en ben je daardoor al alerter. Ook met koffie geldt dus: timing is everything.

Koffiedutje
Stap 1: Drink koffie. Stap 2: Doe een dutje. Klinkt onlogisch? Als je snel een kop koffie drinkt en daarna even twintig minuten slaapt, of half in slaap valt, haal je het maximale uit je koffie. En dat zonder je slaapcyclus te onderbreken. Het duurt even voordat de cafeïne je hersenen bereikt en voordat dit gebeurt kun je dus een tukje doen. Cafeïne werkt maximaal als je hersenen vrij zijn van adenosine en slapen maakt de hersenen vrij van dit stofje. Uit verschillende studies blijkt dat mensen beter functioneren na een koffiedutje. Japanners scoren beter op tests en Britten maakten na een koffiedutje minder fouten in een gesimuleerde rijvaardigheidstest.

Beeld: 123RF