#LUNCHBREAK: Paniek in poppenland

Het ziet er naar uit dat het 54-jarige, superslanke plastic icoon Barbie van haar roze troontje wordt gestoten. Aan weerszijden staan namelijk ‘echte’ poppen te popelen om haar felbegeerde plekje in de harten van kleine meisjes over te nemen. Het zijn de ‘American Girl’ en ‘Monster High’- poppen die met hun imperfecties (chubby wangen, zwarte, uitgelopen make-up en loensende ogen) de verkoopcijfers van Barbie in het afgelopen kwartaal – wereldwijd – met 12 procent heeft laten kelderen.
Niet alleen de feministes staan te trappelen bij het feit dat de tirannie van koningin van de ‘fake’ ten einde lijkt te zijn. Zelfs de ‘makers’ van Barbie, de firma Mattel, erkent de nieuwe boodschap die de poppen aan meisjes moeten geven: trots zijn op je eigenaardigheden en imperfecties. Een beetje hypocriet is het wel, want zowel de American Girl als de Monster High poppen worden gemaakt door – inderdaad – Mattel.

Omarm jij de boodschap van de ‘echte’ poppen of eerder die van plastic fantastic?

Bron: nu.nl en guardian.co.uk

Beeld: Monster High  en American Girl