#LUNCHBREAK: Nooit meer snoozen

Je hebt van die mensen, die ‘s morgens om 5.00 uur juichend de wekker uitdrukken om er een setje push ups tegenaan te gooien. Heel goed, blijkt uit onderzoek. Christoph Randler, bioloog aan de Heidelberg Universiteit in Duitsland, ontdekte dat mensen die vroeg aan hun werkdag beginnen doelgerichter en actiever zijn dan mensen die later op gang komen. Drie tips om de snooze-verleiding te weerstaan.

Ga op tijd naar bed Slaapgebrek maakt het nog lastiger om je onder je warme dekens vandaan te worstelen

Leer jezelf een ritme aan Slaap je in het weekend lang uit, dan heb je de kans dat je maandagochtend gevloerd wordt door een zogeheten social jetlag. Blijf daarom op vrije dagen maximaal anderhalf uur langer liggen dan normaal. Ja, dat vergt wat doorzettingsvermogen, maar bedenk dat het goed is voor het goede doel.

Sta meteen op De tien minuten extra voelen misschien als een soort minivakantie, maar de kater is des te groter als je er écht uit moet. Schakel als de wekker afgaat meteen over op de automatische piloot van je ochtendritueel, zodat het stemmetje in je hoofd geen kans krijgt om je te verleiden.

Meer tips? Lees VIVA 36, t/m 3 september te koop.

Bron: VIVA
Beeld: Getty Images