Lush toont lef: cosmeticabedrijf stopt met social media

lush social media

Lush aka Koning van de bath bomb weet ook op andere vlakken een bommetje te droppen: het duurzame cosmeticabedrijf laat via Instagram weten haar social media kanalen op de schop te nemen.

Want, zo zegt het bedrijf, ‘we willen terug naar het échte contact met de klant.’

‘We’re tired’

‘Social media maken het steeds moeilijker voor ons om rechtstreeks met elkaar te praten. We zijn het beu om tegen algoritmes te moeten vechten en we willen niet betalen om in je newsfeed te verschijnen. Daarom hebben we besloten dat het tijd is om afscheid te nemen van enkele van onze sociale kanalen en in plaats daarvan het gesprek tussen jou en ons te openen.⁣’

‘It’s not the end’

De aankondiging is gemaakt op het algemene, Britse kanaal van Lush. Of Lush USA en Lush Nederland gaan volgen, is nog niet bekend. Het account van Nederland telt zo’n 80.000 volgers.  In plaats van social media wil Lush nu gaan communiceren met de #LushCommunity via telefoon, email of live chat via hun website. ‘Dit is niet het einde, maar juist het begin van iets nieuws.’

Do it the Lush way

Lush, altijd al voorloper geweest op het gebied van duurzaamheid en diervriendelijkheid, is hiermee het eerste bedrijf dat aankondigt te stoppen met social media.

‘We zijn een gemeenschap en dat zijn we altijd geweest. We geloven dat we meer geluid kunnen maken met al onze stemmen over de hele wereld, want wanneer we dat doen, stimuleren we verandering, dagen we normen uit en creëren we een cosmetische revolutie. We willen dat ‘social’ meer gaat over passies en minder over likes.’

Vooralsnog is niet bekend hoe het bedrijf deze verandering concreet gaat inzetten. Maar hoe dapper is het dat in een tijd waarin influencers en gesponsorde content de beauty industrie lijken te domineren, een cosmeticabedrijf deze stap neemt?

 

View this post on Instagram

 

We’re switching up social.⁣ ⁣ Increasingly, social media is making it harder and harder for us to talk to each other directly. We are tired of fighting with algorithms, and we do not want to pay to appear in your newsfeed. So we’ve decided it’s time to bid farewell to some of our social channels and open up the conversation between you and us instead.⁣ ⁣ Lush has always been made up of many voices, and it’s time for all of them to be heard. We don’t want to limit ourselves to holding conversations in one place, we want social to be placed back in the hands of our communities – from our founders to our friends.⁣ ⁣ We’re a community and we always have been. We believe we can make more noise using all of our voices across the globe because when we do we drive change, challenge norms and create a cosmetic revolution. We want social to be more about passions and less about likes.⁣ ⁣ Over the next week, our customer care team will be actively responding to your messages and comments, after this point you can speak us via live chat on the website, on email at wecare@lush.co.uk and by telephone: 01202 930051.⁣ ⁣ This isn’t the end, it’s just the start of something new.⁣ ⁣ #LushCommunity – see you there.

A post shared by LUSH UK (@lush) on

Bron: The Cut, beeld: Instagram @Lush
VIVA's Lise gelooft in een poederroze planeet ergens hier ver, ver vandaan, waar Justin Bieber en Idris Elba samen president zijn en het altijd glitter giet. Zolang die planeet nog niet is gevonden, houdt Lise zich bezig met millennial perikelen, series, films en boeken. Seks? Seks ook. Reizen? Vooruit, dat ook. Zo'n beetje alles dus. En ze schrijft erover op VIVA.nl.