Oh, oh: Heineken onder vuur om racistische reclame

heineken

De nieuwe reclamespot van Heineken in de VS ligt behoorlijk onder vuur. De slogan van de campagne is: Lighter is better en die valt, zeker in combinatie met de beelden, verkeerd.

In de video is te zien hoe een ober een biertje (de Heineken Light-versie) met een zetje naar een mooie vrouw in de verte schuift. Het flesje legt een lange weg af voordat het het meisje bereikt. Onderweg passeert het pilsje een aantal mensen, die toevallig of niet, allemaal donker gekleurd zijn. Als het bier gearriveerd is en de vrouw een slok neemt komt de slogan: Lighter is better in beeld.

Ontzettend racistisch

En dat schiet bij veel mensen in het verkeerde keelgat. Ook Chance The Rapper laat zich uit op Twitter over de reclame, al zegt hij zelf dat hij dat eigenlijk niet zou moeten  doen. ‘Ik denk dat sommige bedrijven express racistische commercials maken om meer views te halen. En ik zou dat niet moeten stimuleren door deze post te plaatsen. Maar het moet me van het hart. Deze reclame is gewoon ontzettend racistisch’

Het is echt niet zo

De video is inmiddels van Youtube verwijderd en is vervangen door een zelfde soort, maar een minder ‘racistische’ versie. Volgens Heineken verwijst de slogan naar Heineken Light bier en ‘nergens anders naar’, zo beweert John-Paul Schuirink, director global communication. ‘Sommige mensen in de Verenigde Staten hebben het zinnetje helaas anders geïnterpreteerd, maar dat was natuurlijk nooit de intentie van de commercial. Het gaat over light bier.’

Een deel van de inmiddels gedelete commercial is hier nog te zien:

 

Wil je niets meer missen van VIVA? Neem een abonnement. Klik hier voor onze speciale aanbiedingen.

Bron LINDAnieuws | Beeld Hollands Hoogte
Marjolein woont in de stad (Amsterdam) maar hunkert naar de natuur. En als ze een tijdje door de duinen heeft gestruind, verlangt ze weer naar de stad met z'n knallende energie. Ze vindt de menselijke psyche rete-interessant en schrijft daarom graag op Viva over waarom we de dingen doen die we doen, waar we naar verlangen en hoe die grijze massa van ons werkt. Want eigenlijk zijn we maar gekke (en daarom interessante!) wezens.