Online aankopen steeds vaker retour

analBleek eerder nog dat we vaak te laks zijn om kleding terug naar de winkel te brengen – we lieten miskopen gewoon met kaartje en al in onze kast hangen – online aankopen worden wél steeds vaker geretourneerd.

Het terugsturen van pakketjes is voor ons vaak gratis, terwijl dit klauwen met geld kost voor de webwinkels. “Voor de webwinkels is het enorm belangrijk dat de retourzending goed en snel werkt omdat klanten dat belangrijk vinden”, zegt Steven Kersbergen, die een logistiek centrum runt voor verschillende webshops. “Elk pakketje dat terugkomt moet individueel worden bekeken. Er moet gecontroleerd worden of het product nog in goede staat is. Vooral kleding wordt vaak teruggestuurd.”

Sommige webwinkels ontvangen zo’n 50 procent van de aankopen retour. Vooral Bol.com, H&M en Zalando kunnen minstens de helft van de verkochte artikelen terugverwachten. Wat ons betreft niet verrassend, want wie bestelt er niet meerdere items in de hoop dat de perfecte ertussen zit, om de rest weer retour te sturen?

De populariteit van online shoppen blijft overigens groeien. Vorig jaar hebben Nederlanders bijna 14 miljoen euro uitgegeven aan virtuele winkels, dat is 8,4 procent meer dan het jaar ervoor. Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, denk dat het online winkelen blijft toenemen de komende tijd. “Vergelijken we bestedingen aan online gekochte producten met de totale bestedingen aan consumentenproducten, dan bedraagt het aandeel online circa 7,6 procent.”

Stuur jij online aankopen terug als je toch niet helemaal tevreden bent?

Beeld: iStock