Heb je een beetje sport motivatie nodig?

sporten motivatie

Geen zin, te moe, slecht weer, geen tijd… Vergeet al die smoesjes! Er zijn genoeg redenen om de week actief te beginnen.

Bye bye donderwolk
We weten het allemaal: Sporten is de manier om je slechte humeur kwijt te raken. Terwijl stress en onrust naar de achtergrond verdwijnen, komen happy feelings en een relaxt gevoel naar boven. Uren doorbrengen in de gym is heus niet nodig. Drie tot vijf keer per week een half uur tot een uur sporten, geeft het beste resultaat.

Geheugensteuntje
Uit een studie van Behavioral Brain Research is gebleken dat het doen van slechts één hartslagverhogende workout je geheugen verbetert. Ga dus voor die presentatie op je werk eerst even trainen. Probeer je jezelf iets nieuws te leren? Ga dan juist na de ‘studie’ direct sporten. De University of Copenhagen ontdekte dat je hiermee de kans vergroot dat de nieuwe skills blijven hangen. Er voor of niet sporten, heeft geen effect. Hoe dit komt? Sporten boost de aanmaak van BDNF, een eiwit dat helpt bij het blijvend maken van herinneringen. En er is meer: mensen die regelmatig sporten, zijn creatiever dan mensen die niet sporten.

Vermoeidheid
Te moe om te trainen is misschien wel de meest gebruikte smoes, maar beweging zorgt er juist voor dat je vermoeidheid afneemt. Twee tot drie keer per week op een gemiddelde snelheid fietsen kan je energiepeil met twintig procent laten stijgen en je vermoeidheid met vijfenzestig procent laten dalen. Cardio killt je zin om op de bank te blijven liggen. Je voelt je minder moe doordat je verbranding op gang komt en dopamine gaat produceren. So get up, get up and do something…

Vaker jarig
De ultieme sport motivatie: met vijftien minuten intensief bewegen per dag geef je jezelf drie extra levensjaren cadeau. En met een half uur per dag zelfs vier. Zo compenseer je mooi het kijken van series of televisie: elk uur tv kost je namelijk tweeëntwintig minuten van je leven. Idee: kijk die verslavende serie tijdens je interval training in de sportschool. Zo is de workout binnen no time achter de rug.

Coregasm
Sporten is goed voor je sexleven maar ook tijdens het trainen kun je een orgasme krijgen. Whut? Ehh, ja: een zogenaamd ‘coregasm’. Onderzoeker Debby Herbenick ontdekte dat vrouwen een inspanningsgerelateerd orgasme of intens sexueel gevoel vooral ervaren tijdens het doen van buikspieroefeningen, maar ook gewichtheffen en yoga werden vaak genoemd. Met name oefeningen waarbij de lage buikspieren aan het werk worden gezet, roepen dit soort gevoelens op. Vandaag dan maar een dubbel buikspierkwartier?

Beeld: www.123RF.com