Sporten tijdens de hitte: wel of niet doen?

sporten tijdens hitte

Zijn de sportscholen éindelijk weer open en heb je eigenlijk geen smoesjes meer om niet te gaan, is het ineens bloedje heet. Is het dan verstandig om toch te gaan trainen? 

Laten we maar met de deur in huis vallen: in principe is de hitte geen excuus. Je kunt prima trainen als het warm is. Maar zorg wel voor voorzorgsmaatregelen. En komt de temperatuur boven de dertig graden? Dan raadt de GGD aan om voorzichtig te zijn, zéker als je niet zo getraind bent. Dat heeft te maken met de luchtvochtigheid: je kunt dan minder goed zweten. Zo raak je de warmte niet kwijt waardoor er kans bestaat op oververhitting.

Tips om te sporten tijdens de hitte

De voorzorgsmaatregelen voor als je wilt gaan sporten tijdens de hitte:

  1. Outfitje, hoor
    Ga voor zo min mogelijk kleding tijdens het trainen. We begrijpen dat je in de sportschool niet in je badkledij gaat staan, maar een kort broekje en hemdje zonder mouwen zijn ook al goed. Let daarbij ook op het materiaal: luchtige stoffen in een lichte kleur zijn het beste.
  2. Drinken! 
    Voldoende drinken is belangrijk, want dat heeft je lichaam nodig om af te kunnen koelen. Twee keer zoveel drinken als normaal is zo’n beetje de maatstaf. En dan niet alleen tijdens de training: voorafgaand en erna is drinken net zo belangrijk.
  3. Burpees of snelwandelen
    Het is handig na te denken over het type training dat je wil gaan doen. Ben je een fanatiek crossfitter en staan er vijtig burpees, airbikes en andere zware oefeningen op het program? Wellicht kun je dan beter gaan voor een rustige cardiotraining en wat oefeningen met je lichaamsgewicht.
  4. Wanneer sport je? 
    Tussen twaalf en drie ’s middags is het heetste moment van de dag. Die tijd wil je liever niet in de brandende zon je workout staan doen. Kies een goed moment: het einde van de dag of ’s ochtends vroeg bijvoorbeeld.
  5. Chilllll 
    Na een workout wordt de cooling down nog wel eens vergeten. Juist met warm weer is dit heel belangrijk, zo voorkom je namelijk dat je bloeddruk ineens daalt en je duizelig of misselijk wordt. Loop dus uit, doe wat rek- en strekoefeningen, drink en eet (ook koolhydraten!). Zweet uit, neem een douche en trek droge kleding aan. Goed gewerkt, tijd voor een ijsje.

VIVA nieuwsbrief

Iedere week de leukste nieuwsbrief van Nederland in je mailbox?

Bron: NU.nl, Men’s Health, GGD leefomgeving | Beeld: Getty Images
Selien woont in Kortenhoef, een klein dorpje nabij 't Gooi, met haar vriend en hun Roemeense hond Bimmer. Verwondert zich dagelijks over duizend en één dingen, valt regelmatig over haar eigen voeten en beoefent (zonder enig sportief talent) alle mogelijke sporten om in shape te blijven, maar laat chocola nooit staan. Voor freelance avonturen volg je haar via Instagram op @selienkoster