Na #MeToo gaat nieuwe hashtag viral: #MyBodyIsMine

Solidariteit is het toverwoord van de gloednieuwe campagne van Stichting Mama Cash. Doel? Een vuist maken tegen vrouwengeweld én het vieren van lichamelijke vrijheid en plezier. Meteen na de aftrap eerder deze week ging de campagne viral.

‘Patriarchaat blijft bestaan als we onze mond houden. Dus we moeten onze stem laten horen en samenwerken’, aldus Zohra Moosa – directeur van Mama Cash. Dit kan met een tijdelijke gouden tattoo of het speciale #MyBodyIsMine-Instagramfilter te gebruiken.

Sharing is caring

Ruim honderd vrouwen gaven het startsein voor #MyBodyIsMine door de tijdelijke tattoo op te plakken en in een groepsfoto een statement te maken over wat hun lichaam, vrijheid en autonomie voor hen betekenen. Ook Nederlandse influencers en BN’ers als Anna Nooshin, Diana Leeflang, Victoria Koblenko en Candy Dulfer steunen de campagne.

Engage the Future

De #MyBodyIsMine campagne is tot stand gekomen binnen het Engage The Future project, een initiatief van EndemolShine – dat de campagne ook heeft geproduceerd – en de Bill & Melinda Gates Foundation. Doel is om non-profitorganisaties bekender te maken met de mogelijkheden van sociale en digitale media.

Onderdeel van dit initiatief was naast het volgen van workshops door experts uit het vak, het ontwikkelen van een digital native campagne en het pitchen daarvan aan een jury. Mama Cash heeft met de #mybodyismine campagne de uitvoer van hun campagne gewonnen.

#MyBodyIsMine

Met #MyBodyIsMine is er een nieuwe feministische slogan in het leven geroepen, die op inspirerende wijze onder de aandacht wordt gebracht. Video’s van internationale activisten en kunstenaars waaronder Alok Vaid-Menon (VS), Grace Neutral(VK) en Panmela Castro (Brazilie) maken duidelijk dat, hoe verschillend we ook zijn, veel van de obstakels die vrouwen tegenkomen in hun leven en de dromen die wij najagen hetzelfde zijn. Who run the world? Girls! 

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties?
Schrijf je in voor de VIVA-nieuwsbrief.

Beeld: Stichting Mama Cash, Instagram Anna Nooshin
Gina is 30 lentes jong, freelance creatieveling en vraagt altijd ‘waarom’? Ze pent en produceert voor print en online, thuis, op kantoor, in de studio of vanuit een zonnig oord (Bali baby) mét dochter Mex (2) aan haar arm of om haar nek. Schrijfspecialisaties? Het wel en wee van #momlife, relatieperikelen (vriendschappen vallen daar ook onder, immers ook een relatie), hippe hotspots en dirty talk, s-e-x.