Oh oh, is de nieuwe Instagram dan eindelijk hier? TikTok is booming

tiktok app

Al jaren is Instagram het meest geliefde social mediaplatform. Toch lijkt het ‘photo and video-sharing social platform’ er nu een gedegen concurrent bij te hebben. Ja, echt, dat lees je goed: er is een nieuw social medianetwerk in opkomst. We hebben het over TikTok.

Waar bij Instagram nog altijd de nadruk ligt op foto’s, draait TikTok om video’s. Video’s met een maximale duur van welgeteld 15 seconden. Dus geen YouTube of zogenoemde stories, maar zie het als het neefje van Vine – waarbij video’s zes seconden duurde (en uit de prehistorie van het digitale tijdperk stamt).

TikTok werd in 2017 gelanceerd en blijft sindsdien aan populariteit winnen. Dat komt mede omdat je er van alles mee kunt doen: je favoriete liedje zingen? Hup, daar kun je een TikTok van maken. Een dance battle met iemand houden? Voilà, een TikTok. Je outfit showen? Tada, een TikTok voor de spiegel. Ik tik, jij tik, iedereen tokt. Dat idee.

Naast het feit dat de app inspeelt op de groeiende behoefte aan video’s, maakt de app ook handig gebruik van een andere trend. TikTokkers kunnen super makkelijk liedjes, effecten en andere special effects toevoegen. Dus ook voor de creatievelingen onder ons is het fijn toevluchtsoord. En het levert tal van grappige edits op: TikTokkers playbacken (á la DubSmash, de hit uit 2015), TikTokkers laten hun coolste trucjes zien en TikTokkers showen hun beste moves. Tiktok jij mee? En vooral: ben je klaar om afstand te nemen van Instagram…?

banner

VIVA's Lise gelooft in een poederroze planeet ergens hier ver, ver vandaan, waar Justin Bieber en Idris Elba samen president zijn en het altijd glitter giet. Zolang die planeet nog niet gevonden is, houdt Lise zich bezig met millennial perikelen en entertainment. Véél entertainment. Wil je me volgen op insta? @lisejasmijn, dan kan ik ook zien wie jij bent.