Redenen om vandaag niet op dieet te gaan

Niet op dieet

Het is maandag: de populairste dag om onszelf op een rantsoen van sla en worteltjes te zetten. Speciaal voor vandaag vijf redenen om juist niet op dieet te gaan.

Diëten maakt depressief
Dit bleek uit een onderzoek van de University College London dat onlangs werd gepubliceerd. Mensen die diëten hebben bijna twee keer zoveel kans om zich neerslachtig, lusteloos en eenzaam te voelen in vergelijking met mensen die niet afvallen of zelfs aankomen. Volgens de onderzoekers komt dit door onrealistische verwachtingen. Met wat kilo’s minder op de weegschaal verander je niet je hele leven terwijl de reclame-industrie dat ons wel wil doen geloven. Teleurstelling ligt hierdoor op de loer. Sowieso is lijnen natuurlijk de grootste mood killer die er is. Speuren naar de minst ongezonde optie op de menukaart, ineens overal taart, chips en je lievelingsvoedsel. Afvallen maakt in sommige gevallen misschien wel gezonder maar niet gelukkiger.

Het is gekmakend
Al die focus op de weegschaal, calorieën en je kledingmaat, it drives you nuts! Je wordt er ontzettend zelfbewust van en als je je doel niet bereikt ook nog eens heel chagrijnig. Laat staan de momenten waarop het je even niet lukt om ‘sterk’ te zijn: het schuldgevoel druipt van je af als de chocoladesaus van een bananasplit. En alsof dat nog niet erg genoeg is, vindt je omgeving je ook nog waanzinnig ongezellig omdat je ineens van alles afslaat. Patatje, anyone?

Lijnen vergroot de kans op issues op de lange termijn
Wetenschappers van de Florida State University ontdekten een link tussen diëten en gezondheidsproblemen. Wat blijkt? Hoe jonger je begint met lijnen, hoe groter de kans dat je op latere leeftijd gezondheidsproblemen krijgt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een alcoholverslaving, een eetstoornis of overgewicht. Ben je eindelijk wat afgevallen, zit je alsnog in de penarie.

Blij zijn met jezelf geeft meer voldoening
Natuurlijk is er niets mis met af willen vallen als je niet happy bent met je looks. Maar je goed voelen over jezelf heeft niets te maken met je kledingmaat of gewicht. Het getal op de weegschaal gaat op en neer maar dat geldt niet voor je zelfvertrouwen. Dus ga voordat je je op een volgend dieet stort eerst eens aan de slag met de manier waarop je naar jezelf kijkt. Daar knapt je spiegelbeeld meer van op dan van wat dan ook!

Alleen het veranderen van je levensstijl werkt
We weten het allemaal en toch vallen we massaal voor elke nieuwe dieethype. Maar wil je blijvend beter in je vel zitten dan is het veranderen van je eet- en leefpatroon de enige optie. Je hoeft niet meteen alle suikers uit je leven te bannen want met kleine stapjes leg je kilometers af op de langere termijn. Dus begin met het eten van meer groenten en het skippen van die suikerrijke snack in de middag. Ga meer bewegen: van de sportschool tot een lange strandwandeling, alles is mooi meegenomen. Vervang de suiker in je thee door honing en experimenteer in de keuken. Het duurt gemiddeld eenentwintig dagen om een nieuwe gewoonte aan te leren. Drie weken bikkelen en je bent stappen verder. Keep that in mind. Het komt wel goed, schatje.

Beeld: 123RF