Waarom pakkenmaker Suitsupply sinds gisteren meer dan 13.000 volgers kwijt is

suitsupply homo

Het volgersaantal van Suitsupply is sinds woensdag met ruim 13.000 geslonken. De reden? Een foto van twee kussende mannen.

Met haar nieuwe marketingcampagne wil Suitsupply mannenliefde in de spotlight zetten. Dat wordt het pakkenmerk door haar volgers echter niet in dank afgenomen. Waar de teller woensdagochtend nog op 368.500 staat, zijn er een dag later nog maar 355.000 Instagramvolgers over.

De ophef is ontstaan na het plaatsen van de volgende foto.

New Spring Summer 2018 | Find Your Perfect Fit

Een bericht gedeeld door Suitsupply (@suitsupply) op

Al snel na de publicatie stromen de boze reacties binnen. Zo schrijft Instagrammer @cashflo_julio ‘zeker geen pakken meer van dit merk te kopen’, en vraagt @amblack3000 zich af of een mens soms gay moet zijn om zich goed te kleden. Volger @darrellhalley begrijpt überhaupt niet wat deze foto met pakkenverkoop te maken heeft. Andere Instagrammers laten het bij een simpel ‘bah’ of roepen dat ze Suitsupply direct ontvolgen.


CEO Fokke de Jong is verrast door de stormvloed aan kritiek. ‘Natuurlijk had ik heftige reacties verwacht, maar ik zag niet aankomen dat zoveel mensen ons in zo’n korte tijd zouden ontvolgen,’ vertelt hij aan VIVA. Toch heeft hij geen spijt van de campagne. ‘Het is nooit leuk om betalende klanten te verliezen, maar aan de andere kant: dit is nu eenmaal iets waarvoor we voor staan. We vinden dit een mooi en relevant thema, iets wat bij de tijd van nu past. In dat kader heb ik er geen spijt van.’

Dat er zoveel op gereageerd wordt, is volgens Fokke een extra reden om homoseksualiteit te belichten. ‘De gay community is opvallend genoeg een heel afwezig onderdeel in de reclamewereld. Daarom leek het ons interessant en leuk om dat eens te laten zien. Mensen vinden het toch nog ongewoon en spannend om naar te kijken, dat blijkt wel.’

De kritische reacties zijn afkomstig van landen over de hele wereld. ‘Aan het begin van de dag hoorden we veel geluiden uit Rusland en Oost-Europa. Daar is het commentaar heel heftig. Onze winkel daar krijgt ook veel boze telefoontjes. Later op de dag werd ook Amerika wakker en daar kwam nog eens een enorme lading van kritiek vandaan. Die zag ik minder aankomen. Aan de andere kant: het grootste deel van onze volgers woont in de VS, dus het is ook niet gek dat daar de meeste reacties vandaan komen,’ vertelt de CEO, die ook uit Nederland negatief commentaar voorbij heeft zien komen.

Fokke verwacht dat hij wereldwijd dan ook flink wat klanten is kwijtgeraakt. ‘Naast de reacties op Instagram zijn er ook veel mensen die mailen dat ze nooit meer wat met ons te maken willen hebben – mensen van wie we kunnen zien dat ze in het verleden best wat geld hebben uitgegeven bij ons. Maar ja, misschien krijgen we daar ook wel weer nieuwe klanten voor terug. En als we een maandje wat minder verkopen: het zij zo.’

Het is overigens niet de eerste keer dat Suitsupply in opspraak raakt. In het verleden werden verschillende campagnebeelden fel bekritiseerd vanwege vermeend seksisme.

Wil je niets meer missen van VIVA? Neem een abonnement. Klik hier voor onze speciale aanbiedingen.

Jessica heeft een zwak voor (salsa)dansen, gekke taalfeitjes en de Spaanse cultuur. Voor VIVA schrijft ze over human interest, entertainment, reizen, liefde, seks, eten en al het andere wat haar bezighoudt.