Dit zijn de 3 mooiste wandelroutes volgens Cynthia Schultz

Wandelen en wandelroutes met Cynthia

Ten tijde van deze coronalockdown is het zo’n beetje ons enige pleziertje: wandelen. Het mag (gelukkig!) nog met één vriend(in), dus is een prima vervanging van je koffiedate. En nog gezonder ook. Cynthia Schultz, eigenaar van Structuurjunkie (je weet wel, van die mooie planners), schreef het boek Wandellust en is dus de uitgelezen persoon om hier meer over te vertellen. 

Maar eerst even: waarom is dat wandelen nou zo goed voor je? Nou, heb je even? Wandelen heeft zowel mentale als fysieke voordelen én het kost niets. Een overzichtje:

  • Het zorgt voor minder stress en angst
  • Je wordt er creatiever van (een korte wandeling van slechts 8 minuten maakt je al creatiever!)
  • Het stimuleert de nieuwe aanmaak van hersencellen en de hersenactiviteit
  • Het verlaagt de bloeddruk
  • Verbetert de zuurstofopname, bloedcirculatie, spijsvertering, ademhaling en je immuunsysteem

Nog niet in de startblokken om je wandelschoenen uit de kast te halen?

  • Het vermindert de kans op diabetes type 2
  • Zorg voor minder kans op hart- en vaatziekten
  • En je maakt extra vitamine D aan

Wandellust

Als er iemand gek is op wandelen, is het Cynthia Schultz wel. Ze schreef er zelfs een boek over: Wandellust. Een inspiratieboek vol fantastische wandelplekken en wandelroutes. Maar waarom is ze zo gek op wandelen? Het heeft toch voor sommigen ook nog wel een beetje een duffig imago. Daar kan de Structuurjunkie kort over zijn: ‘Het zorgt voor minder stress en meer rust in mijn hoofd. Dat is het allerbelangrijkste voor mij’. Natuurlijk is dat niet alles, ze ervaart ook dat ze productiever en creatiever is als ze wandelt. ‘Als ik even vast zit qua werk of als mijn focus weg is, ga ik wandelen. Als ik terugkom, kan ik negen van de tien keer weer fris en fruitig aan de slag en heb ik nieuwe ideeën voor mijn bedrijf.’ En, niet te vergeten, ze ervaart de lichamelijke voordelen: ‘Ik kan natuurlijk niet zeggen wat precies door het wandelen komt, maar ik ben fit en gezond. Het is goed voor mijn lijf, dat merk ik zeker.’

Wandelroutes

Een van de grootste voordelen van wandelen: het kan altijd en overal. Doe je het om stress te verlagen, dan werkt de natuur beter, maar gewoon om te bewegen; dat kan natuurlijk ook in de straat voor je huis of zelfs op het parkeerterrein van de supermarkt. Wil je echt een mooie wandeling maken? Dit zijn de favorieten van Cynthia:

  1. De Noordsvaarder op Terschelling
  2. De Soesterduinen
  3. De Schoorlse Duinen

Maar, voordat iedereen nu naar die plekken rent en het daar afgesloten wordt, want #corona, heeft Cynthia nog een goede tip: ‘Kijk gewoon eens op Google Maps naar wat er aan groen in de omgeving is. Rijd of fiets daarheen en ontdek of er wat te wandelen valt. Op veel plekken kun je vrij wandelen en zo voorkom je megadrukte op populaire plekken. Wij doen dit vaak als we een weekendje weg zijn – maar dat is nu niet zo vaak meer, natuurlijk. Kan ook prima in de eigen omgeving!’

10.000 stappen of toch niet?

Dan, voor eens en voor altijd, hoe zit het met die 10.000 stappen? Thea Kooiman, bewegingwetenschapper aan de Hanzehogeschool Groningen, zegt in de Volkskrant: ‘ Mensen die minder dan 5.000 stappen per dag lopen, noemen we sedentair: zij leiden een zittend leven. Van deze groep weten we dat ze een hoger risico lopen op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten en diabetes type 2. Daar moet je dus zéker boven gaan zitten. Als je bovenop die 5.000 stappen nog eens
extra 3.000 stappen loopt, dan ben je ongeveer 30 minuten extra in beweging. Als je
dat vijf keer per week doet, komt dat precies overeen met de adviezen in de officiële
Beweegrichtlijnen 2017.’

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de VIVA-nieuwsbrief

Beeld: Kosmos uitgeverij
Selien (27) woont in Kortenhoef, een klein dorpje nabij 't Gooi, met haar vriend en hun Roemeense hond Bimmer. Verwondert zich dagelijks over duizend en één dingen, valt regelmatig over haar eigen voeten en beoefent (zonder enig sportief talent) alle mogelijke sporten om in shape te blijven, maar laat chocola nooit staan. Voor freelance avonturen volg je haar via Instagram op @selienkoster