Welke merken ben jij?

Zonder met allemaal merknamen te gaan strooien: welke merken je gebruikt, zegt best veel over je. Van sommige brands kun je echt fan zijn: je hebt áltijd zus of zo van dat merk, een ander gebruiken is ondenkbaar.

Mensen zat voor wie het onbestaanbaar is een auto te kopen die níet van Franse makelij is. Of juist niet van de Duitse. Mensen zat ook die al jaren en jaren de tandpasta, wasmiddel of koffie (ik noem maar wat) van merk X of Y hebben. Of altijd computers met een appeltje erop, of bodylotion met een duifje.

Het is niet voor niets dat veel mensen op Hyves hele lijsten van ‘hun merken’ invullen. Merken vertellen iets over je, of je een trendsetter bent bijvoorbeeld of juist wat conservatiever. En of je sportief, een natuurmens of een familiemens bent of niet.

Merken zeggen zoveel over je dat er zelfs een datingsite bestaat waarop mensen zich niet met ‘avontuurlijk’ of ‘gezelligheidsmens’ omschrijven maar met hun merken. Op branddating.nl geef je aan wat je favoriete merken zijn, maar ook die waar je juist van walgt. En dan niet alleen van kleding, maar ook van politieke partijen, kranten en eten. Want omschrijft waar je op stemt je eigenlijk niet beter dan of je blond of bruin haar hebt?

Juist omdat merken best veel over je zeggen en omdat ik dacht dat veel mensen merkvast zijn, verbaasde het mij om te lezen dat 62% van de Nederlandse consumenten huismerken in kwaliteit niet onder vinden doen voor A-merken. Ok, dat gaat dan over knoflooksaus van merk A of B, niet zo belangrijk als het merk van een auto wellicht. Maar toch, ook op sausgebied heb je je favorieten toch?

Koop jij heel trouw producten van bepaalde merken, of ga je moeiteloos vreemd en/of op aanbiedingen af?

 

CC foto: Caveman