WK-blog: Ik voel me genept

Anderhalf uur voor Fer de één nul binnenkopte, stond ik in de Albert Heijn. Te balen, want ik had niks in huis en moest nog bedenken wat ik zou gaan doen met Nederland-Chili. Dat is namelijk een dingetje dit WK. De vraag is niet óf je gaat kijken, maar wáár. Thuis leek me het beste, omdat ik m’n stem ergens dit weekend al was kwijtgeraakt en we toch al door waren in de poule. Anderen zagen dat anders, merkte ik. Onderweg naar de supermarkt werd ik bijna van m’n sokken gereden door mensen die blijkbaar per se het Wilhelmus wilden halen. In de winkel, bij het borrelhapjesschap, stond een man in leeuwenpak te twijfelen tussen de Braziliaanse salsaborreldip en ‘trapenade’ (geen grap). En de caissière bij wie ik afrekende, wenste me een ‘prettige wedstrijd’ terwijl ze zelf moest werken. Dat was een fijn idee, dat we allemaal juichen voor dezelfde ploeg. Dat de Oranjekoorts écht in de lucht hangt.

Geeky vrienden
Maar daar ben ik toch een beetje van teruggekomen. Tijdens een dood spelmoment in de wedstrijd – een van de velen ‒ heb ik m’n telefoon erbij gepakt om te checken of ze nog iets hilarisch hadden bedacht. ‘Ze’ waren de lui achter de gefotoshopte Oranjeplaatjes die massaal gedeeld worden via WhatsApp en social media. Je weet wel: een koppende Van Persie met cape om, ‘Code oranje’ op Buienradar, Van Gaal als Cristo Redentor, de veterstrikdiploma van Robben, de uitvergrote ogen van Bruno Martins Indi (al dan niet gefotoshopt in bekende filmscènes). Noem me naïef, maar ik had er een romantisch beeld van. Ik dacht dat er een groepje geeky vrienden achter zat, die los van elkaar achter hun laptop naar Oranje zaten te kijken en elkaar online probeerden af te troeven met in elkaar geknutselde fotograppen. Computernerds dus, geen hippe social media-strategen.

Oscar-groepsselfie
Maar dat zijn het dus wel, zo las ik later. Het vriendengroepje blijkt een verzameling van de populairste twitteraars van ons land (het ‘twelftal’), die tijdens het WK zijn ingehuurd door Heineken. Hun doel? Met originele fotobewerkingen en taalgrappen zo veel mogelijk likes, retweets en eervolle vermeldingen op websites krijgen. Nee, een uitgedacht marketingplan zit er niet achter, het is puur bedacht om het Oranjegevoel nóg hechter te maken, aldus Heineken.
En dat vind ik jammer. Het is een beetje zoals met die beroemde Oscar-groepsselfie die door een sponsor in scène bleek gezet: ik voel me genept. Ik baal dat ik die Van Persie-foto met kabouter Wesley op z’n schouders onder de neus van mijn vriendinnen heb geduwd, en dat ik er überhaupt om moest lachen. Niet dat ik Heineken nu wél lekker vind, maar toch.

Huiskamerhond Messi
Volgens mij ben ik niet de enige die er zo over denkt. Althans, afgaande op het aantal doorgestuurde plaatjes in mijn groeps-app. Twee maar. En die hadden allebei een link met chilipepers. Ik geloof niet dat we het daarvan moeten hebben qua Oranjegevoel. Dan word ik blijer van dat andere trending topic: Messi, de huiskamerhond van ‘Studio Brasil’ die inmiddels een eigen Facebookpagina heeft. Die vervalt niet in trucjes en is hilarisch, zónder dat ie ervoor betaald krijgt (denk ik).