Zangeres Merol: ‘Als ik een vrije dag heb, vind ik dat heel eng’

Nu liedjesmaker Merol booming is, wil iedereen iets van haar. Maar ze heeft besloten niet op elke uitnodiging in te gaan. ‘Het is goed om mysterieus te blijven.’ Gelukkig maakte ze voor VIVA wel tijd.

Merol komt aanrijden in een gammele Nissan Micra die van onder tot boven is bedekt met vogelpoep. Maar zo smoezelig als haar auto is, zo fris oogt Merel Baldé – haar echte naam – zelf. Knalblauw trainingspak (‘Gewoon voor drie euro bij de kringloop gekocht, ik ga geen honderden euro’s neertellen voor een merk’), dikke bos glanzend, loshangend haar en een uitgeslapen, make-uploze toet. Opgewekte blik: ‘Vind je dat ik er goed uitzie? Zo voel ik me anders helemáál niet.’ Ze heeft er net drie zenuwslopende concerten in Paradiso op zitten, met als knaller haar optreden in de grote zaal. ‘Na die show voelde ik me een paar dagen niet lekker,’ zegt Merel na een slok van haar appel/biet/gembersap. ‘Ik zat op de toppen van mijn kunnen, was óp van de spanning. Waarschijnlijk moest ik bijkomen van die rush, maar gelukkig viel ik niet in een gat. Een dag later moest ik alweer ergens anders optreden, dat was fijn. Als ik een vrije dag heb, vind ik dat heel eng.’

Vind je het lastig om te ontspannen?

‘Enorm. Op de bank liggen en een serie kijken zul je mij niet zo snel zien doen. Laat mij maar lekker werken. Een paar jaar geleden kwam dat voort uit stress: o jee, ik heb geen klussen, wat ga ik doen? Nu is het vooral uit enthousiasme en plezier. O leuk, iemand vraagt of ik een jaren negentig-liedje wil coveren in een tv-programma! Ook al is dat optreden pas over twee maanden, mijn hoofd slaat meteen op hol. Wat ga ik doen, met wie, wat trek ik aan? Ik ben iemand die alles snel af wil hebben. Op mijn telefoon zie je ook nooit een melding staan van ongelezen e-mails. Alles wordt op hetzelfde moment afgehandeld.’

Ben je een controlfreak?

‘Ik vind het heel moeilijk om dingen uit handen te geven. Tot een maand geleden deed ik alles zelf. Boekingen, afspraken, facturen, mails. Omdat ik denk dat ik het beter kan, maar ook omdat ik dan zeker weet dat het goed komt. Tijdens de show in Paradiso deed de sneeuwmachine het bijvoorbeeld niet. Dan denk ik: zie je nou, ik zéí toch dat we gewoon een emmertje sneeuw moesten ophangen? Ik moet leren om mensen te vertrouwen, denk ik. Rick, de manager die ik sinds kort heb, zegt ook vaak: ‘Dit horen wij voor jou te doen.’ Hij heeft een dagtaak aan wat ik eerst allemaal zelf deed, wat mij de vrijheid geeft om te doen waar het eigenlijk om gaat.’

Waar draait het allemaal om?

‘Liedjes schrijven en optreden. De vrijheid voelen om ideeën te bedenken en niet te veel bezig zijn met de administratie en persberichten. Tegelijkertijd vind ik het een raar idee dat ik een artiest ben met een manager. Als ik het woord ‘manager’ uitspreek, doe ik dat altijd met ironie: hoor mij nou, met m’n manager. De algemene emotie die ik de laatste tijd heb, is verwondering. Verwondering over wat er in zo’n korte tijd allemaal kan gebeuren. Het begon voor mijn gevoel echt te lopen toen ik in december Kerst met de fam uitbracht, daarna kreeg je het hele mediacircus rond Hou je bek en bef me. Ik val van de ene verbazing in de andere. Fijn, want ik wil niet dat ik succes normaal ga vinden of onverschillig word.’

 

Het hele interview met Merol lees je in VIVA 17-2019. Deze editie ligt vanaf 24 april in de winkel of kun je hieronder online bestellen.

Sommige artikelen kun je maar gedeeltelijk lezen op viva.nl, omdat ze afkomstig zijn uit de papieren VIVA. Uit respect naar onze abonnees én om te zorgen dat wij online leuke gratis content kunnen blijven maken, linken wij je door naar Blendle om het hele artikel te lezen. Dit is een online platform waar je betaalt per artikel – in de meeste gevallen een paar dubbeltjes – en de journalistiek mee steunt. Ook linken we je door naar magazine.nl, waar je de editie direct kunt bestellen. We hopen te kunnen rekenen op je begrip!

»BESTEL VIA BLENDLE | KLIK HIER «