Zo kom je van je maandag blues af

Een hekel aan de maandag? Met deze zeven tips overleef je met gemak de eerste dag van de week.

  1. Verander je mindset – De maandagochtend vindt men de allerergste ochtend van de week, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Maar dat komt volgens onderzoeker Charles Areni niet zozeer omdat die ochtenden ook daadwerkelijk rotter verlopen dan de vrijdagmiddag. Het komt door het stempel dat we eraan geven. ‘Als we het zien als de voet van de berg die we de hele week moeten beklimmen, ga je je automatisch slechter voelen. Probeer je in plaats daarvan te concentreren op wat je wilt bereiken in de komende week, dan zul je vanzelf merken dat je mindset verandert.’
  2. Bereid je maandag op vrijdag voor – De maandag kan extra stressvol zijn door werk dat de week ervoor is blijven liggen. Probeer de maandagse moeheid te voorkomen door vrijdagmiddag de vervelendste klussen alvast te doen. ‘Zo start je de week een stuk relaxter’, aldus carrièrecoach Rita Friedman. Heb je evengoed rotklusjes liggen, doe ze dan direct aan het begin van de dag, zodat je er niet de hele maandag tegenop hikt.
  3. Wees dankbaar – Start je week met een ‘attitude of gratitude’, oftewel: neem de tijd om na te denken over waarom je zo blij bent met je werk, en wees hier dankbaar voor. Bijna tien procent van de beroepsbevolking is werkeloos, en het is heel normaal om minimaal vijftig sollicitaties de deur uit te doen voor je uitgenodigd wordt op gesprek. Jouw job is een zegen, en doe je niet voor niets. Herinner jezelf aan de pluspunten, zoals leuke collega’s, interessante klussen en een mooi loonstrookje aan het end van de maand.
  4. Maak iemand anders blij – Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat wanneer je anderen blij maakt, dit ook jouw geluksniveau een boost geeft. Dus: geef je collega een (welgemeend) compliment over haar kleding, haal een kopje koffie voor je baas die er sip bij zit, en informeer naar het afzwemmen van het kind van je collega. De glimlach op hun gezicht maakt je maandag meteen wat dragelijker.
  5. Word wakker met fel licht – Als je vijftien minuten in het licht hebt doorgebracht, is je lijf wakker en alert genoeg om de maandag aan te kunnen, aldus Ricky Ravell, lichttherapie onderzoeker aan de Universiteit van Surrey. ‘Of het nu gaat om het tl-licht in je keuken of een wandeling in de ochtendzon, een flinke dosis fel licht geeft je een beter humeur.’
  6. Zorg voor een ‘na-het-werk-plan’- De maandag word een stuk fijner als je aan het eind van de dag iets hebt om naar uit te kijken. Plan bijvoorbeeld een wekelijks etentje met je vriendin, een filmavond met je liefje, of –nog beter- ga sporten. Door het gelukshormoon endorfine dat hierbij vrijkomen in de hersens laten de maandag blues verdwijnen als sneeuw voor de zon.
  7. Eet chocola bij het ontbijt – Ach, wat vervelend nou: als je chocola eet, werkt als een soort antidepressiva voor de hersenen. En er is ook nog eens bewijs gevonden dat wanneer je het tijdens een ‘donker moment’ eet – zoals de maandagochtend- de chocola je minder dik maakt. Daarnaast geeft het je metabolisme ook een boost. Dus het moge duidelijk zijn: start de maandag met wat chocola, en de dag is meteen wat minder grauw.

Bronnen: Forbes, Universiteit van Surrey