Zó verminder je je schermtijd op je telefoon voorgoed

schermtijd verminderen

Laten we eerlijk zijn: zeker nu we thuis zitten, schiet die schermtijd de pan uit. Heel fijn dat Apple met de automatische schermtijd melding is gekomen, maar het doet toch altijd een beetje zeer als je dan ziet staan: ‘Uw wekelijkse schermtijd was gemiddeld 4 uur en 20 minuten.’ Meine gutte, zó lang?! 

Het is dus tijd om die schermtijd te verminderen. We weten natuurlijk best hoe dat moet (namelijk gewoon dat ding niet pakken) maar blijkt in de praktijk vaak verdomde lastig.

Zó verminder jij de schermtijd op je telefoon

  1. Notificaties uit
    Het klinkt misschien een beetje flauw en als een opmerking van stichting Open Deur, maar het werkt wel. Zet je notificaties uit. Iedere keer als jij een melding binnenkrijgt en je telefoon oplicht, geeft dat een signaal aan je hersenen. En zélfs als je er niets mee doet, ben je er onbewust toch mee bezig en haalt het je uit je concentratie. Dus zet die notificaties gewoon lekker uit. Ja, ook die van WhatsApp. Dan kies je zelf wanneer je de berichten leest.
  2. Maak mapjes
    Een gevalletje: ‘Zie je het niet, dan is het er niet’. Zorg dat op het beginscherm van je telefoon niet direct allerlei leuke apps (Instagram, Twitter, Facebook) staan. Maak mapjes en plant ze daarin.
  3. Uit het zicht
    In dezelfde categorie als tip twee: laat die telefoon eens in je tas zitten. Of leg ‘m in een lade. Op die manier word je er niet door afgeleid én kom je niet in de verleiding om toch even te kijken of er nog iets leuks gaande is op je socials.
  4. Limiteren
    Heb je een iPhone? Dan kun je een limiet instellen voor apps. Bijvoorbeeld een halfuur voor Instagram per dag. Is die voorbij? Dan moet je ‘m wegleggen. Natuurlijk kun je er dan ook voor kiezen om het limiet te negeren *schuldig*, maar je wordt wel bewuster van de schermtijd.
  5. Offline activiteiten
    Bedenk eens wat je leuk vindt om te doen als je níet op je telefoon zit. Een puzzel, een goed boek lezen, een tekening maken. Ga dat doen en leg die telefoon weg. Werkt overigens meteen ook heel goed voor je mentale gezondheid, want zo krijg je niet alle prikkels binnen die een telefoon op je afvuurt.

VIVA nieuwsbrief

Iedere week de leukste nieuwsbrief van Nederland in je mailbox?

Bron: Glamour | Beeld: Getty Images
Selien woont in Kortenhoef, een klein dorpje nabij 't Gooi, met haar vriend en hun Roemeense hond Bimmer. Verwondert zich dagelijks over duizend en één dingen, valt regelmatig over haar eigen voeten en beoefent (zonder enig sportief talent) alle mogelijke sporten om in shape te blijven, maar laat chocola nooit staan. Voor freelance avonturen volg je haar via Instagram op @selienkoster