Bas Smit: ‘Ik heb een bloedhekel aan mensen die zichzelf influencer noemen’

wat voor werk doet bas smit

Dankzij een dikke 300K volgers op Instagram én een succesvolle T-shirt-actie is Bas Smit (38) – ja, de man van Nicolette van Dam – nu zelf ook een beetje BN’er. Maar waag het niet om hem ‘influencer’ te noemen.

Tekst: Jill Waas | Foto’s: Maaike van Haaster | Met dank aan Restaurant Vermeer

‘Bas Smit, fitnessmodel’, staat er op je Instagram…

(Lachend:) ‘Ja, dat ben ik nu een paar jaar. Het zit zo: ik vind mensen die ineens een bekend persoon zijn op Instagram heel vermoeiend, en ik zag geen categorie waarin ik mezelf vond passen. Dus koos ik ‘fitnessmodel’, want fit is iets wat ik totaal niet ben. Ik fiets en beweeg wel, maar zit gewoon met mijn T-shirt op het strand. Je wilt niet weten hoeveel mensen nu écht denken dat ik fitnessmodel ben. Ik zeg altijd: ‘Ik ben dat vóór-model.’ Je ziet die foto’s van vóór en na; ik ben dat net iets te dikke lijf waarvan ze zeggen: in zes weken kun je een sixpack krijgen. Ik heb dat een keer in het vliegtuig heel serieus tegen een paar meiden zitten vertellen, en die zijn er vol ingetrapt. Achteraf heb ik liggen huilen van het lachen.’

Maar wat doe je nu écht? Want dat weet bijna niemand.

‘Dat klopt, ik vind het wel leuk om dat een beetje in het midden te laten. Het is toch spannend als mensen niet precies weten wat je doet en denken: waarom vliegt die gast nu weer naar Spanje? Wat ik wel kan zeggen, is dat ik ondernemer ben en investeer in gave ideeën van jonge bedrijven. Mijn basis is vastgoed, maar dat is best een saai vak, daarom vind ik het leuk om social media erbij te doen.’

Maar we moeten je vooral geen influencer noemen, toch?

‘Haha nee, ik heb een bloedhekel aan mensen die zichzelf influencer noemen. Laatst sprak ik een meisje en ik vroeg wat ze deed. ‘Ik ben influencer,’ zei ze. En dan heeft ze 45.000 volgers. Ik geloof daar niet in, want die meiden dragen de ene dag Tommy Hilfiger, dan weer Lee, Levi’s of Scotch & Soda, omdat ze er een paar duizend euro voor krijgen. Hoe geloofwaardig is dat? Voor mij is een influencer iemand als André Hazes, Lil’ Kleine of Maan. Die zijn ergens goed in en kiezen voor bepaalde kleding omdat ze het mooi vinden, niet omdat een merk ze betaalt. Nicolette en ik hebben een groot bereik, en we kunnen ook geld verdienen met ons netwerk. Maar ik wil het echt gebruiken om dingen beter te maken. Zo is ook de T-shirt-actie (met het lachende hoofd van Bas erop, red.) voor het Prinses Máxima Centrum ontstaan.’

Is je komische Insta-account een uit de hand gelopen grap?

‘Ja, een beetje wel. Ik hielp Nic altijd met social media, maar sommige dingen waren voor haar te heftig om te plaatsen, dus toen ben ik mijn eigen account begonnen. Er is een groep volgers van vóór de T-shirts, die verwachten gekkigheid en lijpe filmpjes van mij. En er is een groep van daarna, die denken: wat een lieve jongen, die doet zo veel voor het ziekenhuis. Alleen ging dat botsen, want ik kan niet de ene dag in het ziekenhuis aan het werk zijn en de volgende dag een filmpje plaatsen van kinderen die van een schommel vallen. Dus ben ik naast @bassmit nu een tweede account begonnen, @basshit, met filmpjes die net effe iets verder gaan.’

Vindt Nicolette het altijd grappig of gaat het haar soms ook te ver?

‘Bij Nicolette mogen filmpjes niet ten koste gaan van anderen. Ik ben wat extremer, zij is wat beschaafder, maar zij heeft uiteindelijk wel altijd gelijk als ze zegt: wie kwets je ermee? Nic is mijn natuurlijke rem; die heb ik wel nodig, anders zou ik uit de bocht vliegen. Zo’n foto waarop we naast elkaar op het strand liggen – ik met mijn hele lijf ondergegraven, zij met haar hoofd onder het zand – dat is precies hoe wij samen zijn. Ik bedenk dat en sta dan hysterisch te graven, en uiteindelijk duw ik haar erin mee. En dan is zij de lul, want zij ligt met een T-shirtje over haar gezicht waar zand overheen gaat. Maar zij moet dan ook gieren van het lachen, pakt een glaasje erbij en duwt een vinger in mijn neus voor de foto.’

Het hele interview met Bas lees je in VIVA 28-2019. Deze editie ligt vanaf 17 juli in de winkel of lees je hieronder verder via Blendle. 

» LEES VERDER VIA BLENDLE «

Sommige artikelen kun je maar gedeeltelijk lezen op viva.nl, omdat ze afkomstig zijn uit de papieren VIVA. Uit respect naar onze abonnees én om te zorgen dat wij online leuke gratis content kunnen blijven maken, linken wij je door naar Blendle om het hele artikel te lezen. Dit is een online platform waar je betaalt per artikel – in de meeste gevallen een paar dubbeltjes – en de journalistiek mee steunt. We hopen te kunnen rekenen op je begrip! 

banner