Cynthia Schultz meets Barbara den Bak: Hoe doet zij het?

Doe je wel eens aan bootcamp? Dat is te danken aan Barbara den Bak (38). Zij lanceerde tien jaar geleden de intensieve fitnesstraining in het bos of park. Nu werkt ze aan een nieuw fitnessconcept: boutique fitness.

Fotografie: Maaike van Haaster

Eerst oogst je landelijk succes met The Bootcamp Club en inmiddels ben je High Studios aan het uitbreiden. Wat is het geheim van je succes?

‘Passie en gedrevenheid. Om als onder­nemer te slagen, moet je heel dedicated met je bedrijf bezig willen en kunnen zijn. Ik sta ermee op en ga ermee naar bed. Aan de buitenkant lijkt het mis­schien één groot succesverhaal, maar er gaat genoeg mis voordat het goed draait.’

Hoe kwam je op het idee voor The Bootcamp Club?

‘Ik kom uit een familie van onderne­mende vrouwen: mijn moeder, oma en overgrootoma waren ook ondernemers. In 2008 liet ik me in LA omscholen tot personal trainer, en toen kwam ik op het idee om bootcamp naar Nederland halen. In Amerika lopen ze zo’n tien jaar voor op fitnessgebied en daar was het al een groot succes. Met een zakenpartner heb ik het bedrijf ontwikkeld.’

Waarom besloot je na zes jaar ermee te stoppen?

‘Het is een te gek concept waarvoor je nauwelijks investeringen hoeft te doen want je hebt alleen een stadspark of bos nodig. Toen ik eruit stapte, waren er 40.000 leden en dit aantal groeit nog steeds. De concurrentie werd alleen moordend. Iedereen kan bootcamps geven, en dat gebeurde ook. Zo waren er bijvoorbeeld steeds meer bloggers met een grote achterban die hun eigen bootcamps organiseerden. Ik wil graag blijven innoveren en nieuwe dingen uitproberen. Daarom heb ik The Bootcamp Club verkocht en mijn tanden in boutique fitness gezet, dé toekomst.’

Wat is boutique fitness precies?

‘In een kleine ruimte aan één type work­out doen. Of dit nu boksen, yoga of pilates is. Je hebt als studio één expertise. In ons geval high intensity­trainingen waarbij je in 45 minuten het maximale uit je work­outs haalt. Speciaal gericht op millennials die een drukke baan en sociaal leven hebben, en minimaal tijd willen spenderen aan sport. Bij ons geen langlopende contracten, de focus ligt op losse lessen of rittenkaarten. Alles om zo flexibel mogelijk te zijn. De persoonlijke aandacht is groot. Boutique fitness is het antwoord op de grote lowbudget­sport­ scholen met langlopende contracten en ontelbare leden en waar vaak de persoonlijke aandacht en beleving ontbreekt.’

Je hebt nu één locatie in Amsterdam, maar er zijn al plannen voor meer…

‘Mijn focus voor de komende tijd is uitbreiding. Er komen nog twee locaties bij in Amsterdam, maar er zijn ook plannen voor andere grote steden in Nederland en buitenland. Verder zijn we ook druk bezig met shop in shops: een boutique fitness­ zaal in een bestaande sportschool.’

Wat is volgens jou onmisbaar bij het runnen van een bedrijf?

‘Duidelijke doelen stellen voor jezelf. Bij alles wat op je pad komt, kun je jezelf dan afvragen of dit bijdraagt aan jouw doel. En wees kritisch: ik weet dat ik veel dingen kan, maar ook veel niet. Daarom heb ik een goed team om me heen.’

Wat doe je om te ontspannen?

‘Echt relaxen doe ik vooral in het weekend met koffietjes, lunchdates en etentjes. Vaak train ik met een groepje vrienden en lunchen we daarna met de kinderen erbij. Ik geef eens per week zelf les en dat blijft het allerleukste wat er is. En heel belang­rijk om feeling te houden met mijn eigen bedrijf. Daarom draai ik ook regelmatig een frontdeskdienst mee. Verder probeer ik zelf zo’n drie á vier keer per week te sporten. Ik ben nu zwanger van de tweede dus dat ga ik langzaam afbouwen.’

Cynthia Schultz over Barbara den Bak

‘Ik vind het superstoer hoe Barbara fitnesstrends ziet aankomen en deze vanuit Amerika naar Nederland haalt. Wie kent de Bootclub nu niet?! Dat komt door Barbara. Ik voorspel dat boutique fitness net zo groot gaat worden!’

Wil jij een weekendje naar Maastricht winnen, aangeboden door Renault en VIVA400? Ga dan naar renault.nl/viva400 en ontdek of de TWINGO, CLIO of CAPTUR met jou matcht.