Een dag uit het leven van VIVA’s communitymanager

communitymanager

“En wat doe jij?” Het is de meest gestelde openingsvraag op een netwerkborrel. Een goeie, vindt VIVA, en dus stellen we ’m elke week aan iemand anders. Deze week: Lotte (31), communitymanager bij VIVA.

“Net nog vroeg iemand: ‘Oh, dus jij bent communitymanager van het VIVA-forum? Daar op dat forumpje zitten toch alleen maar van die stomme wijven?’ Denigrerend, vond ik. En vooral dom, want hállo: dat ‘forumpje’ trekt elke maand ruim 2,7 miljoen unieke bezoekers. Dagelijks zijn er tienduizenden vrouwen actief, gemiddeld hoogopgeleid en 33 jaar oud. Niet dom dus, wel heel kritisch.”

Online vriendschappen

“Het forum is een minimaatschappij, dat vind ik elke dag het meest fascinerend. Er wordt eerlijk gesproken over van alles: van zwangerschapspogingen, kwalen en geldkwesties tot vreemdgaan en onzekerheden. Dingen die je niet meteen tegen je vrienden zou zeggen, maar waarover je wel wilt praten. Forummers sluiten online vriendschappen, dat vind ik mooi. Een tijd geleden postte iemand ’s avonds laat: ‘Ik kom net bij de eerste hulp vandaan. Mijn kindjes in mijn buik zijn dood…’ Meteen kwamen andere forummers online. Ze reageerden ontzettend lief. Hetzelfde gebeurde bij forummer ‘Lamaatje’. Zij leed aan kanker en maakte op het forum bekend dat ze euthanasie ging laten plegen. Andere forummers veranderden daarop hun avatars in de avatar van Lamaatje, uit respect. Zoiets raakt me enorm, maar mijn handen jeuken niet om er ook op te reageren. Als communitymanager moet ik objectief blijven. Ik kan er niet persoonlijk bij betrokken zijn.”

Doodsbedreiging

“En toegegeven: soms gaat het er ook ronduit idioot aan toe. Vorig jaar kreeg ik een mail met een dikgedrukte zin: ‘Lotte, dertig is een mooie leeftijd om dood te gaan.’ Afzender: een forummer. Hij of zij was niet blij met het redesign van het VIVA-forum. Ik kreeg een stortvloed over me heen. Ik was ‘incapabel’ en ‘debiel’. Kortom: niet geschikt voor deze baan. Ook al weet ik dat ik zo’n bedreiging niet te serieus moet nemen, ik zat toch huilend op de bank toen ik het las. Het lijkt wel alsof anonimiteit ervoor zorgt dat mensen alles denken te mogen zeggen, maar ze hebben het wel tegen een persóón – die overigens net als hen ook wil dat alles goed loopt. Ik heb meteen de huisregels op het forum aangepast, en aangifte gedaan.

Desondanks vind ik het goed als mensen oprecht boos worden of teleurgesteld zijn als iets niet goed werkt. Dat is het bewijs dat het forum hen raakt: ze willen dat het beter wordt. En ze nemen de moeite om dat te zeggen. Ik bedoel: ze hadden ook weg kunnen gaan. Het forum is uniek. En op die paar narrende gekken na zorgen forummers vooral voor een kweekvijver aan mooie dingen.”

Toekomst van het forum

“Het leuke aan mijn baan vind ik dat ik werk aan een technisch, commercieel product dat tegelijkertijd een sociale impact heeft. Maar ik hou me niet alleen met het forum bezig. Sterker nog: eigenlijk doet mijn team van moderators dat vooral. Zij houden het forum in de gaten, zien wat er wordt gepost. En ze zorgen ervoor dat relletjes niet uit de hand lopen en dat mensen die zich structureel niet aan huisregels houden, een waarschuwing krijgen – of misschien wel permanent van het forum worden geweerd. Bij twijfelgevallen haak ik aan. Ik richt me op alles rondom het forum, zoals techniekverbeteringen, commerciële samenwerkingen, beleidsplannen. En momenteel vooral op de toekomst: waar gaan we met het forum heen?”

Niet nep

“Tijdens mijn studies (communicatie, Interactieve Media en Media & Cultuur, red.) vond ik de vraagstukken over online identiteiten enorm interessant. Op sociale media zetten mensen zich altijd leuker, succesvoller en ondernemender neer. ‘Shirtje gescoord op de IJ-hallen. Love my life!’ Hoeveel mensen zetten op Facebook ‘Ik haat mijn werk’ of ‘Ik heb een hekel aan mijn baas, wat moet ik doen?’ Niemand. Alles moet perfect zijn. Op een forum niet. Daar zijn de mensen niet nep, ze durven zichzelf te laten zien, al is het met een avatar. Geweldig, toch?”

24/7 online

Lotte: “Hoe vaak ik niet hoor: ‘Waar ben jij eigenlijk allemaal mee bezig?’ Daarom hierbij een inkijkje in mijn werkdag:

7 uur
‘Meteen als ik opsta, check ik het ‘Centraal Moderator’-, ‘Napraat’- en ‘Bug’-topic, puur om up-to-date te zijn van wat zich de avond ervoor heeft afgespeeld op het forum.
8 uur
Hop, de trein in, op weg naar Hoofddorp waar de VIVA-redactie zit. Ook in de trein gaat het gewoon door, want daar check ik vaak nog even nieuwe topics.
8.30 uur
Zoals bij velen staat bovenaan op mijn to-do list: de overload aan mail lezen en beantwoorden.
10 uur
Wekelijks houden we ‘Keek op de week’, een redactievergadering waar we met alle vaste mensen van de redactie de belangrijke lopende zaken bespreken. Denk aan: Hoe waren de verkoopcijfers? Welke producties staan er deze week gepland? Maar we blijven natuurlijk een vrouwenredactie, dus gaat het óók over de laatste ontwikkelingen op relatiegebied, haha.
11 uur
Oké, de dag gaat nu echt van start. Ik heb mijn eerste IT-bespreking om te bepalen welke technische verbeteringen we kunnen doorvoeren op het forum.
12 uur
It’s lunch time! Meestal even vlug achter mijn bureau.
12.30 uur
En dan op naar de volgende meeting. Dit keer met de Chef Online, met wie ik praat over de online strategie tussen forum en viva.nl.
13 uur
Vandaag is zo’n dag dat ik alleen maar besprekingen heb. Ik hop dus door naar de afspraak met een potentiële kennispartner over een eventuele samenwerking op het forum. Insteek: zowel de forummers als de adverteerders moeten iets aan deze samenwerking hebben.
14.30 uur
Waar gaan we heen met het forum? Tijd voor een plan de campagne. Zo ben ik nu bezig om te kijken hoe de nieuwe mobiele versie van het forum eruit zou moeten zien.

Dit is zomaar een greep uit een dag. En natuurlijk hou ik continu contact met de junioren en moderators over actuele zaken op het forum. Dit is een on-going proces dat eigenlijk nooit stopt. Toch probeer ik wel na 22.30 uur mijn mobiel niet meer te checken, maar het forum gaat 24/7 door…’

Dit interview vind je ook in VIVA 27! Het blad ligt vanaf vandaag in de winkels, of is hier online te bestellen.

Beeld: Marijn Scheeres
Tekst: Marloes Teerenstra