Fleurs column: Verpakkingen

Fleurs column

Ik krijg nou werkelijk nooit eens de vraag of ik nog hobby’s heb. Een groot verdriet, want ik heb wel degelijk een hobby, en wel een die ieders leven kan verlichten, veranderen en verrijken, als je het maar wéét. Dwangmatig verpakkingen lezen: echt, ik kan het iedereen aanraden. Geen fabrikant kan het immers laten in elk geval íets te zeggen over hun product, ook al is het informatie waar zelfs de meest eenvoudigen van geest genoegzaam mee bekend zullen zijn. Of zullen er mensen zijn die zich hard op het voorhoofd slaan bij het lezen van de tekst: ‘Pellen, dan in ringen snijden of snipperen’? Omdat ze voorheen altijd hun uien ongeschild uit de vuist verslonden? Of lui die dankzij de woorden ‘verwijder schil en pit en lepel het vruchtvlees eruit’ ineens tot het hoofdschuddend besef komen dat ze dus al die tijd voor niets avocadopitten uit hun endeldarm hebben geperst?

Waar ik ook altijd erg vrolijk van word, zijn de inspirerende tips die je op verpakkingen aantreft. ‘Tip: met paneermeel geeft u gerechten een heerlijk bruin korstje’. Nee, precies, je mág als consument natuurlijk een pak paneermeel rechtstreeks op de huig gieten zoals gebruikelijk, maar dan benut je dit mooie product niet ten volle. Gelukkig zijn er ook fabrikanten die tips geven die iets meer kennis van zaken verlangen. Ik bedoel, met de tekst ‘Lekker in zoete en hartige gerechten’ op een potje kaneel  kan men alle kanten op, en dat venkelzaad heerlijk is in ‘diverse gerechten’ roept meer vragen op dan antwoorden. Sowieso zijn er nogal wat verpakkingen die me dag in dag uit hoofdbrekens bezorgen. Zo bezit ik sinds kort een  ‘Repair en Targeted Care’ shampoo met een ‘intelligent repair system’. Een zelfdenkende shampoo kortom, die precies weet waar op mijn hoofd herstel en verzorging toe te passen. Magisch, zeker, al vind ik intelligente shampoo ook een ietwat verontrustende ontwikkeling. Voor je het weet, ontdekken ze hun stem en eisen ineens een plek in de maatschappij op, compleet met arbeidsvoorwaarden en vakantiegeld en zo. Je moet er toch niet aan denken, zo onder de douche.

Nee, dan lees ik liever ambachtelijk bedoelde verpakkingen, die schetsen tenminste nog een hartverwarmend wereldbeeld. ‘De fair trade boeren in India leveren hun peperkorrels zo snel mogelijk na de oogst. Geen punt: in Zuid-Afrika ontvangen ze de korreltjes met open armen en verrijken ze deze met citrusvruchten en knoflook.’ Je ziet het voor je: een welkomsthaag van Zuid-Afrikanen, omgegord met rieten manden vol geurige citrusvruchten en knoflook, die met rode konen van opwinding de komst van de peperkorrels afwachten. Schitterend gewoon. En laatst trof ik onderin een kartonnen schaaltje tomaten een foto aan van drie breeduit lachende knapen. Het bleken Gerard, Eric en Hans Vereijken uit Beek en Donk, ofwel ‘ de pioniers en bevlogen telers van de Tasty Tom tomaat’ die met louter passie in hun hart hun leven wijden aan de Tasty Tom. Na zo’n tekst kan ik er weer uren tegenaan. En anders is een bakje hazelnoten met de allergie-informatie: ‘bevat hazelnoten’ nooit ver weg.


VIVA-journalist Fleur Meijer (34) schrijft over haar dagelijkse strubbelingen. Elke week lees je Fleurs column in VIVA.

Je kunt het blad hier online bestellen.

fleur.meijer@sanoma.com
Twitter: @lafleurfatale

Lees meer columns van Fleur:
Zorgexamen
Huiskamercafé
Ziek en volwassen
Balans
Mijlpaal
Sint is satan
Alarm
Landen
Reislijder
Saai Jong Stel
Oma
Septemberissues
Vlooien
Kattenleven
Vlees, Vlaanderen en film
Festival