Ik gebruikte twee weken lang alleen maar mannenproducten en dit gebeurde er

mannenproducten

Hordes vrouwen rennen achter hem aan zodra hij zijn deodorant opdoet en zijn scheermes haalt alle stoppels in één makkelijke beweging weg. Doe ons zo’n effectieve deo en dito scheerbeurt. Wat als we overstappen op zijn beautylijn? VIVA’s Jessica ging de uitdaging aan.

Dag 1: man, wat ruik je lekker

Van parfum en scheermesjes tot face wash en oogcrème: ik heb alles in huis om twee weken lang ruikend als een man door het leven te gaan. Heerlijk, die zware, masculiene geuren. Als er een man voorbijloopt op straat, snuif ik altijd extra diep. Dat komt wel goed dus. Maar vooral wat betreft de huid- en haarverzorging ben ik benieuwd. Zal het echt verschillen van mijn eigen collectie? Bij het aanbrengen van de dag- en nachtcrème van Sans Soucis (de Basics Men Blue-lijn) valt meteen op dat de crème vrij dun is en dus makkelijk uitsmeert. Hij voelt niet zo dekkend als mijn eigen dagcrème. De oogcrème van Clinique is daarentegen vettig, wat ik fijner vind.

Dag 2: scheerachterstand

Tijdens het douchen gebruik ik face wash van Champneys, dat tegelijkertijd dient als scheerschuim. Vanwege gebrek aan baardhaar gebruik ik het voor mijn benen. Het spul is een stuk minder dik dan normaal scheerschuim. Niks geen milde, vrouwelijke geur, dit ruikt naar chemisch zeepsop. Het scheren van m’n benen gaat prima met het Fusion ProGlide-mesje van Gillette, maar mijn bikinilijn is een ander verhaal. Voor ik het weet, heb ik een bloedbad aangericht.

o_26ac481c115454c6-0

Dag 4: sterk spul

Overal waar ik ga, heb ik het gevoel dat er een walm om me heen hangt, en blijkbaar klopt dat ook. “Hé, ik ruik een vent!” hoor ik mijn collega zeggen als ik op de redactie ben. En dat zegt inderdaad ook veel over het aantal mannen dat hier rondloopt.
Aan de deo (en bijbehorende mannengeur) kan ik niet echt wennen. De werking is goed, maar hij laat witte strepen achter op mijn shirtje. Dat kan ook komen doordat ik mijn kleding te snel aantrek, dus hier moet ik nog even op oefenen. Pluspunt: de sterke geur blijft langer hangen dan die van vrouwendeodorant.

Dag 7: heb ik iets van je op?

Vandaag op de planning: een festival. Ik spuit het parfum Light Blue van Dolce & Gabbana op, omdat die niet zo overheersend mannelijk ruikt – of misschien komt dat gewoon doordat ik zelf de vrouwelijke variant heb gehad. Toch voel ik me anders. Terwijl ik met een leuke man aan het kletsen ben, vraag ik me continu af of hij iets ruikt, en zo ja, of dat raar is. Mijn vrienden hoor ik er niet over, maar zelf zou ik het ook niet meteen zeggen als mijn vriendin een vleugje mannengeur om zich heen heeft hangen. Overigens: aan mijn huid en haar merk ik vooralsnog geen verandering.

Dag 10: wodka-masker

Ik ben inmiddels gewend aan de mannelijke walm die voortdurend om me heen hangt. Ik ruik het zelf steeds minder bij andere heren. Het speciale is er een beetje vanaf. Vandaag gebruik ik voor het eerst gezichtsscrub van Clinique. Geheel parfumvrij, staat op de verpakking. Dat er geen poging is gedaan om de alcoholgeur weg te moffelen, is duidelijk: bij het openen dringt een zware lucht mijn neusgaten binnen. Het voelt alsof ik een watje met wodka op mijn gezicht dep. Best lekker, zo op de dinsdagavond.

Dag 14: vette shit

Het ‘hmmmm’-gevoel bij langslopende mannen is nu zo goed als verdwenen. Sterker nog, ik heb het nu bij langslopende vrouwen. Ik mis de vrouwelijke en frisse geur om me heen en dan vooral die van m’n oude vertrouwde Coco Mademoiselle. Het is inmiddels dag 14 en na verschillende shampoos en crèmes geprobeerd te hebben, zien mijn haar en huid er nog steeds hetzelfde uit. Het enige product dat ik nog niet heb gebruikt, is aftershavebalsem. Op internet lees ik echter dat de balsem het goed doet als primer. Voor de niet-kenners: dat is een beautyproduct dat je tussen je dagcrème en foundation aanbrengt om een glad huidoppervlak te creëren. Je make-up blijft hierdoor beter zitten. Aftershave zou dezelfde werking hebben dankzij het ingrediënt glycerine, wat ervoor zorgt dat de make-up als het ware op je huid geplakt wordt. Ik gebruik eigenlijk geen primer, maar ach, ter ere van de laatste dag van dit experiment probeer ik het toch maar. Niet slim, want de hele dag heb ik het idee dat er een laagje vet op mijn huid zit. Ook zie ik geen enorme verbetering wat de make-up betreft. Ik laat dit aftershavespul voortaan maar lekker over aan de echte mannen.

IMAG1512_v0.1

Eerlijk zullen we alles delen: ja of nee?

De conclusie: ik heb weinig van het experiment gemerkt. Mijn haar voelt nog hetzelfde aan en ik heb ook geen gekke puisten of huidirritaties. Toch kan ik niet wachten om mijn toilettas weer te vullen met vrouwenproducten. Want man, wat mis ik die geur. Je voelt je er vrouwelijker, sexyer door. Af en toe zijn spullen lenen als die van mij op zijn: prima. Maar de helft – oké, driekwart – van de badkamerkast blijft dus gewoon gevuld met vrouwenspullen.

Maar wat is het verschil nu écht?

De huid van mannen is anders opgebouwd dan die van vrouwen. Zo heeft mannenhuid een hogere pH-waarde, grotere talg- en zweetklieren, minder onderhuids vet en een hogere doorbloeding. Daardoor hebben mannen volgens de Nederlandse Cosmetica Vereniging meer kans op uitdroging en acne. ‘Bovendien is hun huid dikker en veroudert deze later,’ vult technisch adviseur Cilla Velthuis van L’Oréal Paris Men Expert aan. ‘Waar vrouwen vaak al vanaf hun vijfentwintigste smeren met anti-rimpelcrème, hoeven mannen hier pas na hun veertigste aan te denken.’

Mannen- en vrouwenproducten verschillen volgens Velthuis door de ingrediënten die erin zitten. ‘Vrouwenproducten zijn vaak milder. Zo vind je in anti-aging-producten voor vrouwen vaak collageen en elastine, wat van nature al in de huid zit. Ook rozenwater komt in veel producten voor. Mannenproducten bevatten daarentegen krachtigere ingrediënten, zoals menthol. Daarbij zijn de bestanddelen ook nog eens geconcentreerder. Een ingrediënt als vitamine C, wat oppeppend werkt, vind je zowel in mannen- als vrouwenproducten, maar bij die eerste is de concentratie hoger. De reden: mannen kunnen meer hebben, en ervaren het ook als prettig als ze voelen dat een product werkt, bijvoorbeeld door lichte tintelingen.’ Op het gebied van haarverzorging is het verschil in aanbod vooral te verklaren door de behoeftes. ‘Vrouwen willen shampoo voor lang haar, dun haar, dik haar, gekruld haar, gekleurd haar en futloos haar. Mannen willen hun haar voornamelijk gewoon reinigen. Haarverlies tegengaan is wel een belangrijke behoefte, daarom zit in mannenshampoo vaak taurine.’

Meer ‘Jess test’? Check alle artikelen hier.

Jessica heeft een zwak voor (salsa)dansen, gekke taalfeitjes en de Spaanse cultuur. Voor VIVA schrijft ze over human interest, entertainment, reizen, liefde, seks, eten en al het andere wat haar bezighoudt.