Mentor & me – Vanessa: ‘Ik ben wel 100 keer op mijn bek gegaan. Het is oké om fouten te maken’

Elke businessvrouw heeft een sparringpartner nodig, iemand die haar adviseert en goeie raad geeft. Kortom: een mentor. In VIVA elke week de mentor achter de ondernemer.

Vanessa de Kock is oprichter van het kinderkledingmerk Little Indians. Haar doel: world domination. Om dat te 
bereiken heeft ze een mentor: Ruud Severien. “Hij zorgt ervoor dat ik altijd in mezelf blijf geloven. Dat is key als je een succesvolle ondernemer wil zijn.”

Wat maakt Ruud zo’n goeie mentor?

“Ruud is heel allround. Hij geeft me advies op het gebied van distributie, financiën en andere zaken waar ik zelf minder verstand van heb. Ruud doorziet knelpunten en kan ze omturnen. Als ik het overzicht kwijt ben en dat met hem bespreek, weet ik daarna weer hoe de zaken ervoor staan en waar ik op moet focussen om vooruit te komen. Het gaat goed met Little Indians; we groeien en er komen mooie kansen voorbij, maar ik vind het mega-eng om grote stappen te 
nemen. Ruud triggert me om groter te denken, door me grote doelen te laten stellen. Zijn peptalks en de motiverende quotes die hij geregeld stuurt, geven me een boost.”

Wanneer besefte je dat je een 
mentor nodig had?

“Ik heb in deze fase van mijn bedrijf iemand nodig die me helpt door te pakken. Ik ben niet alwetend, daarom is het fijn om met iemand te kunnen sparren die veel kennis heeft. Voor het maandelijkse bedrag dat ik Ruud betaal, mag ik hem altijd bellen. En elke maand hebben we een meeting waarin we cijfers, doelstellingen en de volgende stappen bespreken.”

Wat is dé les waar je altijd iets 
aan hebt?

“Dat het oké is om fouten te maken. Ik ben wel honderd keer op mijn bek gegaan. Eind 2015 ben ik goed de mist ingegaan met een leverancier en heb ik een grote financiële tegenvaller gehad. Inmiddels zie ik dat als een waardevolle les. Ik ben nu veel selectiever met wie ik samenwerk. Fouten maken betekent vooruitgang als je bereid bent om ervan te leren.”

Wat zijn jouw struggles als ondernemer?

“Ik heb een man en twee zoontjes van vier en zeven. Ik vind het belangrijk om er voor hen te zijn en werk daarom maar drie dagen in de week. Ik vond het frustrerend dat mijn 
bedrijf daardoor niet zo hard kon groeien als ik zou willen. Ruud liet me inzien dat dit niet terecht is, dat mijn bedrijf ook kan groeien als ik niet fysiek aanwezig ben. Samen met hem ben ik een sterk team aan het 
samenstellen, waaraan ik taken uit handen kan geven.”

Luister je altijd naar Ruud?

“Nee, ik ben best eigenwijs. Dat moet je ook wel zijn als ondernemer. Maar je moet óók je plannen kunnen bijstellen als dat nodig is. Soms heb ik in mijn hoofd ergens al een beslissing over genomen en zegt Ruud tijdens een sparringsessie ineens hoe het ook kan. Op zo’n moment wil ik dat eigenlijk niet horen. Toch zet zijn advies me altijd aan het denken en daardoor kom ik ook weleens terug op een 
beslissing.”

Wat zou je nog willen bereiken?

“Verdeeld over 22 landen heb ik nu 200 verkooppunten, onder andere Barneys New York. We gaan samenwerken met een nieuwe distributeur die zorgt voor een groei van 150 verkooppunten in Amerika én we breiden uit met een newborn collectie en een verzorgingslijn. Over vijftien jaar is Little Indians een merk met kleding, en interieur- en verzorgingsproducten voor kinderen van moderne moeders. Mijn doel is world domination. Het lijkt me heel tof als kindjes over de hele wereld in Little Indians lopen. Ik had van tevoren nooit kunnen bedenken dat ik dit ooit zou zeggen. Ik had niet eens een ondernemingsplan toen ik in 2014 met Little Indians begon. Het leek me gewoon leuk om, naast 
de 100% Mama-events die ik destijds organiseerde, een product te lanceren. Ik ergerde me aan de slofjes van mijn zoon, die elke keer uitfloepten en tijdens een vakantie in Bali kwam ik op het idee om een kinderlijn te starten. Ik heb daar meteen samples laten maken van acht slofjes en leggings. Toen die in Nederland binnenkwamen, had ik een onverklaarbaar gevoel dat dit weleens iets kon worden.”

Dit artikel is afkomstig uit VIVA 21.  De editie ligt van 25 mei t/m dinsdag 30 mei in de winkel of kan je hieronder online bestellen.

»BESTEL VIVA ONLINE | KLIK HIER «