Oprichter Thuisafgehaald Marieke Hart: ‘Het is een ontploft avontuur’

marieke hart

Hét voorbeeld van de participatiemaatschappij is volgens ons de website Thuisafgehaald. Via deze site kunnen thuiskoks maaltijden aanbieden aan mensen in de buurt. En dat is razend populair: in totaal doen er ruim 70.000 Nederlanders mee. Goeie reden om kennis te maken met een van de oprichters: Marieke Hart.

Tekst: Elfi Voorhuis

Hoe is Thuisafgehaald ontstaan?

“Eigenlijk kwamen we op het idee door een persoonlijke ervaring met onze buurvrouw. Mijn man en ik wonen in Utrecht en er waaiden steeds heerlijke geuren over onze schutting. We houden erg van lekker eten, maar niet zo van koken. We besloten haar te vragen of ze wat extra zou willen maken, voor ons. Dat wilde ze, dus op zaterdag gingen we met lege borden naar haar toe en voor een klein bedrag hadden we een maaltijd op tafel staan. Dat was zo relaxed! We hadden een gezonde, huisgemaakte en lekkere maaltijd, zonder dat we hoefden te koken. Daarnaast hadden we voor het eerst in drie jaar tijd een echt gesprek met onze buurvrouw. Steeds meer mensen in de wijk vonden dit een goed idee en dus besloten we een whatsappgroep te maken, waarin we maaltijden deelden. Maar ook collega’s en vrienden buiten Utrecht waren geïnteresseerd. Toen dachten we: waarom maken we geen website, waarop iedereen in Nederland maaltijden kan delen?”

In de eerste vier maanden meldden zich al tienduizend mensen aan om een maaltijd af te halen. Hoe ervaarde je die plotselinge groei?

“We hadden het totaal niet verwacht. Ik noem het altijd een ontploft avontuur, want we hadden geen idee waar we aan begonnen. Mijn man en ik hadden gewoon een baan en ineens nam het een enorme vlucht. Hele avonden zaten we met de laptop op schoot te werken. Maar hoe druk het in het begin ook was, we vonden het niet erg om te doen. Als iets wat je zelf verzint zó aanslaat, ga je door op adrenaline. Als we ’s avonds de cijfers bekeken en zagen hoe veel mensen er eten met elkaar deelden, waren we elke keer weer onder de indruk van de groei. Dat is zo gaaf! Het gaf een enorme kick en daar konden we best even op teren. Maar op een gegeven moment was er zo veel animo voor, dat ik mijn baan opzegde.”

Waarom denk je dat het zo’n succes is geworden?

“Ik denk dat er een aantal factoren meespelen. Ten eerste is het een simpel concept; je kunt in één zin uitleggen hoe het werkt. Ten tweede vervult het een dagelijkse behoefte; we eten allemaal iedere dag. Daarnaast denk ik dat het aansluit bij de huidige trend; steeds meer mensen gaan dingen delen. Het individualisme is de laatste jaren enorm doorgeslagen, mensen krijgen weer behoefte aan lokaal contact. Niet dat we elke zondag in een buurthuis gaan zitten, maar ons concept sluit aan bij de tijdsgeest. Je wilt weten wie er bij je in de straat woont en op een leuke manier met elkaar omgaan. En tot slot: eten heeft iets aantrekkelijks. Mensen die erg van koken houden, zijn gepassioneerd en willen dat graag delen. En er zijn een heleboel mensen die door hun baan en gezin geen tijd hebben om te koken. Voor hen is de site ideaal.”

En nu is er ook Bijzonder Thuisafgehaald, wat houdt dat precies in?

“We hoorden steeds vaker van mensen dat het idee ze geweldig leek, maar dat ze niet op internet konden, niet goed ter been waren of een speciaal dieet moesten volgen. Daardoor konden ze niet zomaar ergens eten afhalen. Door maatschappelijke veranderingen is er een grote groep mensen die thuis blijft wonen en zorg nodig heeft. De overheid vraagt burgers om zelfredzaamheid en om een participatiesamenleving. Daar werken wij graag aan mee. We vroegen onze thuiskoks of zij ervoor open zouden staan om speciaal voor iemand te koken, de maaltijd te brengen en om te koken voor mensen met een speciaal dieet. Tachtig procent bleek daartoe bereid, waardoor we in 2014 Bijzonder Thuisafgehaald konden starten. Dit concept vergt meer ondersteuning en werk dan Thuisafgehaald, maar het groeit hard. Vorig jaar waren er zestig matches tussen thuiskoks en afhalers, nu zijn dat er driehonderd.”

Verkoop je zelf ook wel eens een maaltijd via de site?

“Ik ben vooral de afhaler! Al heb ik er afgelopen week wel een bananencake op gezet, dat wel. Eigenlijk zet ik er alleen zoetigheid op, zodat ik niet de hele cake alleen opeet. Verder heb ik weinig tijd om te koken, doordat ik kinderen heb en fulltime bezig ben met de sites. Om dan elke avond iets gezonds op tafel te zetten, is best een uitdaging. Eén à twee keer in de week bestellen we daarom zelf een maaltijd. Ik denk ook dat dat goed is voor het bedrijf. Daardoor blijven we ervaren hoe het is om een maaltijd af te halen en komen we in contact met de thuiskoks.”

Hoe ziet de toekomst eruit volgens jou?

“Soms denk ik: dit jaar kunnen we zien hoe het eruit gaat zien, maar het blijft maar groeien en het concept is nog steeds in ontwikkeling. Wat ik wel duidelijk zie, is dat er steeds meer focus komt op Bijzonder Thuisafgehaald. We willen met veel meer organisaties in zorg en welzijn gaan samenwerken, waardoor we steeds meer mensen kunnen matchen aan een thuiskok. Ik zie nog veel mogelijkheden, maar het principe zal altijd hetzelfde blijven: mensen kunnen via ons huisgemaakte maaltijden afhalen.”

Meer lezen over de deelcultuur en Bijzonder Afgehaald?  Bestel VIVA 15 online of lees het artikel op Blendle.