VIVA 400 Vrouw Sietske van Zanten: ‘Mijn werk is spelen in een speeltuin’

Sietske-van-zanten

Sietske van Zanten (44) stelt haar museum-bezoekers centraal in het LAM Museum. Dit nieuwe concept leverde haar niet alleen een Dutch Creativity Award op, maar ook een mooie plek in de VIVA400.

VIVA400

‘Totaal onverwacht, mijn plek in deze lijst. Een eer! Ook leuk om te lezen hoe trots anderen op mij zijn, want net als andere nuchtere Nederlandse vrouwen denk ik eerder aan al die dingen die nóg beter kunnen.’

Hoe het begon…

‘Na mijn studie Kunstgeschiedenis zette ik mijn eerste stap in de kunstwereld als conservator ING Art Management. Daarna kreeg ik een andere functie waardoor ik meer over de bedrijfscollectie ging en minder contact had met klanten. Ook leuk, maar uiteindelijk toch niet helemaal mijn plek. Ik twijfelde ook steeds meer of ik überhaupt wel in de kunstwereld thuishoorde.

Zo bleef ik me ondanks mijn achtergrond ongemakkelijk voelen in musea en tijdens galeriebezoeken. Ik werd er niet heel vrolijk van en het kostte me veel energie. De kunst snapte ik ook niet altijd, dacht weleens: waar heeft iedereen het toch over?

Ik merkte ook steeds meer dat er een hoop poeha omheen zit en mensen vooral hun best doen om hun eer hoog te houden. Bijna niemand die om uitleg durft te vragen als ze iets niet snappen. Op het moment dat ik daar een beetje klaar mee was, werd ik benaderd door de VandenBroek Foundation om te helpen bij de start van een nieuw museum.

In mijn sollicitatiegesprek heb ik meteen eerlijk aangegeven hoe ik over de kunstwereld dacht. Het bestuur van de stichting gaf gelukkig aan me compleet te begrijpen en er precies zo in te staan. Daarom wilden
ze juist met mij een nieuw museumconcept ontwikkelen. Al snel waren we erover uit dat het publiek op de allereerste plek komt.

‘Ik voelde me vaak ongemakkelijk in musea. Dat wilde ik niet meer’

Want als ik al onzeker kan worden terwijl ik kunstgeschiedenis heb gestudeerd, hoe moet iemand die niet werkzaam is in de sector zich dan wel niet voelen? Daarom denken we zowel bij het aankopen van nieuwe collecties als bij de inrichting altijd eerst aan de bezoekers. Dus: zorgt het ervoor dat je getriggerd wordt om ernaar te kijken?

Op de vloer werken we met kijkcoaches in alle leeftijden: van 18 tot 60 jaar, de één moeder, de ander student. Samen met hen ga je als publiek op ontdekkingsreis. Daarbij vinden we plezier ontzettend belangrijk. Verder spelen we met de zintuigen. Door smaak toe te voegen en een kunstwerk als het ware te proeven, zie je een werk heel anders. Hetzelfde geldt voor muziek.’

Bijzonderst

‘Dat ons concept leeft en werkt. Ik ben nog altijd megatrots als ik vanuit kantoor de zaal inloop, en mensen met elkaar zie praten en lol hebben. We krijgen ook veel enthousiaste reacties: bezoekers die het verrassend inspirerend en gezellig vinden. Het allerleukst aan mijn werk vind ik de vrijheid die ik krijg om van niets iets te bouwen. Alles is mogelijk: als spelen in een speeltuin. Dat zorgt voor een bijzondere energie die het hele team voelt.’

Werkweek

‘Hoewel we dicht zijn, kan ik nog regelmatig naar kantoor en is er genoeg te doen, zoals nieuwe kunst zoeken en presentaties bedenken. Als het museum open is, gaat mijn werk zo zeven dagen door. Ook omdat het zo leuk is. Normaal gesproken ga ik ook veel op reis om inspiratie op te doen bij culturele instellingen over de grens. In het begin deed ik echt alles zelf, inmiddels heb ik een team van vijf man. Daarnaast krijgen we van achttien medewerkers hulp op de vloer. Omdat we zo veel contact hebben met het publiek, delen we alles intern met elkaar in een logboek. Heel leuk om die bijzondere ervaringen te lezen.’

Privéwerkbalans

‘Ik heb twee zoons van acht en elf en een man met een drukke baan als consultant. We vinden ons werk beiden heel leuk en daardoor blijft het zoeken naar de juiste balans. Helemaal tijdens corona. Deze periode loopt alles door elkaar en is iedereen meer thuis. We zorgen er wel voor dat we volop aandacht hebben voor elkaar als we met z’n vieren zijn.’

Lees ook
VIVA400-vrouw Floor Esvelt: ‘Vanuit het hele land kregen we bedankjes’

Corona

‘In 2020 was het ook na de vakantieperiode juist ontzettend druk, omdat we daarvoor lange tijd dicht moesten. Door de lockdown hebben we initiatieven als de Kijktelefoon bedacht: een-op-een telefoongesprekken over onze kunst. We worden van over de hele wereld gebeld, ontzettend leuk. Van die heerlijke, spontane gesprekken die je normaal gesproken in de rij bij de bakker kunt hebben. Het blijft lastig dat we nog niet open mogen. De culturele sector lijkt geen eerste levensbehoefte, toch merk je aan alles en iedereen dat we die gekke prikkels nodig hebben.’

Moeilijke keuze

‘Na mijn studie lukte het niet meteen om een baan in de kunstwereld te vinden. Ik werd aangenomen bij Randstad Holding als assistent Management & Leadership Development. Mijn manager, met wie ik meteen een heel leuke klik had, was verantwoordelijk voor een optimale ontwikkeling van de mensen van Randstad.

We werkten samen met de beste business schools in de wereld; een geweldige uitdaging. Ik had het dan
ook ontzettend naar mijn zin toen ING Art Management me vroeg of ik interesse had om daar te werken. Een nu of nooit moment dat eigenlijk net iets te vroeg kwam. Achteraf gezien ben ik natuurlijk blij dat het zo is gelopen en alles in mijn huidige functie uiteindelijk samenkomt.’

Wijze les

‘Het is altijd anders. Een wijze les van mijn man die ooit officier van justitie is geweest en als geen ander weet dat je altijd maar één kant van een verhaal hoort. Een flard van wat er daadwerkelijk is gebeurd.’

Onderhandelen

‘Als het om het kunstaankopen gaat, doe ik het inmiddels met plezier. Het is steeds makkelijker om te redeneren wat ik iets waard vind. Voor mezelf in onderhandeling gaan, blijft lastig. Ik hou niet van geniepige spelletjes. Wat voor mij werkt, is eerlijk zijn, zeggen waar het op staat en blijven lachen. Dat houdt het luchtig.’

Grote droom

‘Ik zou het heel mooi vinden als het LAM-concept blijft bestaan en het over honderd jaar nog steeds gaat om persoonlijke aandacht, het verruimen van je blik en daarmee voor iedereen levensverrijkend werkt.’

VIVA nieuwsbrief

Iedere week de leukste nieuwsbrief van Nederland in je mailbox?

Tekst Kim Buitenhuis | Foto Bibi Veth