VIVA Redactioneel: Design

Altijd al 
benieuwd geweest naar de hoofden achter het 
colofon? Wie nu echt VIVA maken? In VIVA Redactioneel vertelt elke keer een ander redactielid iets over zichzelf en de nieuwste VIVA. Deze keer: Karin van Limburg, design manager.

Het woord design wordt tegenwoordig te pas en te onpas gebruikt. Vaak wordt het voor ‘gewone’ gebruiksvoorwerpen gezet om daarmee aan te 
geven dat je toch wel iets heel unieks in handen 
hebt. De designfluitketel, de designafwasborstel etc.

Het woord design schreeuwt ook: hier is over nagedacht! Elke dag ben ik voor mijn werk bezig met het beoordelen van grafische ontwerpen. Eigenlijk vraag je je dan steeds twee dingen af. A: ziet het er aantrekkelijk uit? En B: zit het 
logisch in elkaar, is het praktisch? Als ik dit loslaat op een 
willekeurig (design)gebruiksvoorwerp in mijn huis – laten we als voorbeeld de onder de naam ‘designlamp’ aangeschafte staande lamp in mijn woonkamer nemen – dan is de vraag: ziet hij er aantrekkelijk uit? Enigszins, anders had ik ’m niet gekocht. Maar na een week had ik al door dat de lamp kwalitatief niet geweldig was. Het aan- en uitknopje vertoonde al binnen enkele 
dagen weerstand. Het is elke avond een gevecht om de lamp aan te krijgen. Ik pleit er dan ook voor om niet meer continu het woord design voor gebruiksvoorwerpen te zetten.

Over design gesproken: deze week vind je in VIVA mode die is geïnspireerd op kunst (pag. 56). Toffe productie! Het inspireert mij meteen tot het maken van een jurkje met van die kleurvlakken. En op pag. 22 komen design-bestsellers van Hollandse bodem voorbij. Prachtige ontwerpen die ook nog eens heel functioneel zijn. De meningen over wat wel en geen design 
is, lopen trouwens nogal uiteen. Het werd de Franse kunstenaar Marcel Duchamp bijvoorbeeld niet in dank afgenomen dat hij 
in 1917 een urinoir tentoonstelde. Maar eerlijk is eerlijk, die zag 
er A. best aantrekkelijk uit en was B. bijzonder functioneel.

VIVA 16ligt nu in de winkels! Je kunt het blad online bestellen.