VIVA redactioneel: Preutsheid

Altijd al 
benieuwd geweest naar de hoofden achter het 
colofon? Wie nu echt VIVA maken? In VIVA Redactioneel vertelt elke keer een ander redactielid iets over zichzelf en de nieuwste VIVA. Deze keer: content manager Sabine Brusse.

Beroemdheden beschikken over een kledingstuk genaamd the 
naked dress. Een vrij tegenstrijdig begrip als je het mij vraagt. Laten we het een strategisch geplaatst lapjeglitter noemen dat in het dagelijks leven hartstikke idioot zou zijn, maar op rode lopers en in videoclips heel functioneel is. Het valt namelijk lekker op, alhoewel dat wel zal 
afnemen naarmate we eraan gewend raken.

Bloot is overal. In advertenties, films, in porno (ook veel vrouwen kijken online) en in het het openbare 
leven door schaars geklede sterren en fitte types. 
Het loopt uit de hand, zeggen sommigen. Met als gevolg 
kledingvoorschriften op scholen en werkplekken en een 
censuur vanuit Facebook en Instagram op vrouwenborsten. En zo wordt er anno nu over ‘nieuwe preutsheid’ gesproken. 
Celebrities verzetten zich ertegen met #freethenipple en poli
tieke statements in de vorm van naakte jurken. Zo vindt Madonna: “My dress at the Met Ball was a political statement as well as a 
fashion statement. The fact that people actually believe a woman 
is not allowed to express her sexuality and be adventurous past a 
certain age, is proof that we still live in an ageist and sexist society.”

Toen VIVA precies 25 jaar geleden begon met de rubriek AnyBody (toen nog Body Talk geheten), was het nogal wat, dat bloot. Ik kan 
me dat niet persoonlijk herinneren, maar tijdens geschiedenisles 
en media-college is het vaak genoeg aan bod gekomen. En toen ik onlangs aan vrienden vertelde dat ik voor VIVA aan de slag ging, 
reageerden velen met: “O ga je dan ook in AnyBody?” / ”O, mag ik dan ook in AnyBody” / ”O, dat is toch dat blad met die naakte mensen?” Blijkbaar is het nog steeds opvallend, de registratie van het pure naakt. NRC.Next schreef in maart: ‘Bloot en seksualiteit zijn prominenter aanwezig dan ooit en tegelijkertijd neemt de preutsheid toe. (…) Jongeren zouden hun schouders ophalen over de fraai gevormde lichamen die overal zichtbaar zijn, maar ‘gewoon bloot’, zoals het eigen lichaam, blijkt ingewikkeld.’

Zo zie je maar dat AnyBody relevanter is dan ooit. En ondanks de nieuwe preutsheid zijn er nog altijd mensen die willen 
meewerken (want nee, de kandidaten zijn echt geen modellen 
uit Polen…). Gewoon bloot, al 25 jaar bijzonder.

Je kunt het blad online bestellen.