Vrouw van de week Linda de Mol: ‘Ik ben geïnteresseerd in mijn gasten’

linda-de-mol

Deze week in VIVA is onze vrouw van de week Linda de Mol. Want: met haar Marco Borsato-special in Linda’s wintermaand kon de presentatrice (56) rekenen op flinke kritiek.

Niet het Oprah-interview over het Britse koningshuis, maar Linda’s wintermaand moest in ons land hét interview van het jaar worden. Althans, dat was vast en zeker Linda’s bedoeling. Alleen had ze niet Meghan Markle of prins Harry tegenover zich, maar de overspelige Marco Borsato die zijn hart kwam luchten over het einde van zijn huwelijk. Anderhalf miljoen kijkers zagen de zanger vooral zwelgen in zelfmedelijden, terwijl biechtmoeder Linda er slechts bij leek te zitten voor emotionele support. Geen enkele kritische vraag, alleen begripvol geknik. Want ja, wat heeft Marco het toch zwaar gehad, hè? Zijn huwelijk kapot, goede imago naar de maan en dat allemaal door… O ja, hemzelf.Ten tijde van een pandemie waarin miljoenen mensen het écht moeilijk hebben, voelt dit nogal misplaatst. Iets wat is bedacht vanuit een Gooische bubbel zonder enig oog voor de normale mens. Jarenlang veranderde alles wat Linda de Mol aanraakte in goud, maar die tijd lijkt voorbij. Zo werd afgelopen week bekend dat ze na slechts twee jaar alweer stopt als creatief directeur bij Net5. Volgens de officiële verklaring als gevolg van de coronacrisis, maar dat zijn vooral mooie woorden. Mislukt.Ook haar blad kwam negatief in de publiciteit nadat Aaf Brandt Corstius in de podcast Marc-Marie & Aaf vinden iets vertelde te zijn gevraagd voor een LINDA-reportage met de titel: ‘Liever slim dan mooi’. Blijkbaar raakt Linda vanuit haar gouden kooi steeds verder verwijderd van het echte leven en voelt ze totaal niet aan wat wel en wat niet oké is. En dat is best een zorgelijke conclusie voor zo’n grote mediamagnaat.

Wat vindt Linda de Mol zelf?

Flauw, zo noemt Linda de kritiek die ze ontvangt vanwege haar niet-kritische interviews. Bij Marco, maar eerder ook bij Mark Rutte: ‘Ik jaag niet op nieuwtjes, ik ben geen journalist. Ik spreek mensen om hun levensverhaal te horen. Ik ben geïnteresseerd in mijn gasten als méns. Ik vind het ongelooflijk flauw dat er steeds wordt gezegd dat mijn vragen niet scherp genoeg zijn. Daar draait het programma niet om. Voor dat soort ondervragingen hebben we Op1 of Jinek. Die doen dat fantastisch.’

Wat vinden anderen?

Angela de Jong, televisiecolumnist

‘Telkens wanneer Marco eindelijk op het punt stond om te vertellen waarom en met wie hij was vreemdgegaan, haalde Linda heel vakkundig de wind uit zijn zeilen. Ik zag vooral het Gooische ons-kent-ons-wereldje: de ene Gooische buur steekt de andere de helpende hand toe om de boel wit te wassen en zijn nieuwe single te pluggen. Linda had op z’n minst moeten vragen hoe Leontine erbij zat op het moment dat Marco zielig onder de dekens lag met een kopje thee omdat ie haar met de zoveelste vrouw had bedrogen.

Ik had wel een kritischer houding van Linda verwacht, ook richting de lezers van haar blad. Er zitten vast heel veel vrouwen tussen die dit ook mee hebben gemaakt. Zij hebben nu met grote verwondering gekeken naar een man die in de slachtofferrol kruipt. En een Linda die daar volledig aan meewerkt.’

Zabeth van Veen, imagodeskundige

‘Al vanaf het begin van Linda’s carrière heeft ze het imago van de ideale schoondochter, de girl next door. Bijzonder, want ze is natuurlijk allesbehalve gewoon. Ze is een multitalent en een doorgewinterde vak-
vrouw. Dat imago van ‘gewoon’ mag ze daarom weleens loslaten, dat doet haar tekort. Vooral sinds de overstap naar Talpa lijkt het alsof ze de persoonlijke band met haar broer, neefje en nu ook vriend Marco vóór haar eigen imago als professional plaatst.

Linda droomt ervan de Oprah van de Nederlandse tv te worden, maar nu heb ik het idee dat ze door haar familie en vrienden wordt gebruikt. Ze geeft Marco een podium om zijn imago glad te strijken, maar dat gaat ten koste van haarzelf. Ze scoort dan wel anderhalf miljoen kijkers, maar haar rol als interviewer wordt in twijfel getrokken. Linda heeft genoeg kwaliteiten, maar als ze er echt van droomt de Nederlandse Oprah te worden, is dit wel een flinke misser.’

‘Dit was vooral de grote Marco Borsato promotieshow’

Eric de Munck, entertainmentdeskundige

‘Ik snap niet dat je als je Linda de Mol bent en de kans krijgt de meest besproken persoon van het jaar te interviewen, zo veel steken laten vallen. Een heel jaar radiostilte en dan krijg je dit… Ze vroeg op geen enkel moment kritisch door en ik had geregeld een teiltje nodig omdat ik misselijk werd van zijn uitspraken. Linda danste volledig naar zijn pijpen. De presentatrice heeft last van wat ik het Oprah Winfrey-syndroom noem.

Ze is zó bekend dat ze enorm ver van ons normale stervelingen afstaat. Ze zit al sinds haar kindertijd in een soort gouden kooi, dus wat weet zij eigenlijk van het echte leven? Helemaal niks. Dan wordt elk gesprek al snel oppervlakkig en eenzijdig. Precies zoals in dit interview, want dat was nu vooral de grote Marco Borsato promotieshow. Ik wilde bijna het Commissariaat voor de Media bellen, want dit ging echt tegen alle journalistieke principes in.’

Mark Koster, schrijver De Mol: De machtigste mediafamilie van Nederland

‘Als tv-maker is Linda fantastisch, maar als ondervrager zeker niet. Ze zit daar te doen alsof ze Woodward en Bernstein is en te maken heeft met het Watergateschandaal, maar als journalist moet de waarheid je beste vriend zijn. Dat interesseert Linda helemaal niet. Het gaat alleen om sensatie, als een soort Las Vegas-vorm van journalistiek. Het maakt haar dan ook niets uit dat er nu zo wordt ingehakt op dit interview. Bij de familie De Mol geldt: als het scoort, is het goed.

Ik ben benieuwd wat Marco en Linda tegen elkaar zeiden toen de camera’s uitgingen. Waarschijnlijk iets van: ‘Goed gesprek, hopelijk scoort het!’ Ik vind het ontzettend sneu en pathetisch, een soort aangeklede werkelijkheid. Hoe ze daar zit in haar roze pak, terwijl Marco een nieuw eufemisme verzint om zijn lustdrift te vergoelijken: intimiteitsvacuüm. Als iemand dat zegt wil je toch de feiten weten? We kijken er massaal naar, maar dit is gênant geaai, geen journalistiek. Wanneer je dit zoals Angela de Jong echter hardop zegt, worden ze in het Gooi kwaad en vinden ze je een partypooper. Incasseringsvermogen kennen ze daar niet.’

Op de hoogte blijven van onze leukste artikelen en winacties? Schrijf je in voor de VIVA-nieuwsbrief

Onder redactie van Michelle Wolfkamp | Beeld: BrunoPress